Tokmannin kasvu jatkuu kannattavuuden heikentymisestä huolimatta
Halpakauppayhtiön myynti kasvaa vakaasti, erityisesti Ruotsiss ja Tanskassa antaen tilaa yhtiölle korjata kustannusten nousun tuomia kannattavuushaasteita.
Viime aikoina sijoittajien hampaissa ollut halpakauppayhtiö Tokmanni raportoi toisen vuosineljänneksen tuloksestaan. Yhtiön myynti kasvoi +4,8 % erityisesti Dollarstore -segmentin vahvan kasvun vetämänä.
Ilman valuuttakurssien vaikutusta Dollarstorejen myynti kasvoi peräti +8,8 %. Tästä osa tuli seitsemän uuden myymälän avaamisesta. Siitä huolimatta segmentin vertailukelpoinen kasvu oli vakuuttavat +5,1 %. Ruotsissa kauppa elpyy Suomea aiemmin ja nopeammin.
Osavuosikatsauksen mukaan Dollarstoren käyttötavaramyynti kasvoi +9,7 %. Yhtiön mukaan tätä edesauttoi Tokmannin omien merkkien valikoiman laajentuminen Dollarstoren myymälöissä. Hieman yllättävä syy kasvulle.
Suomessa Tokmanni-segmentin vertailueklpoinen kasvu oli kituliaampaa +0,8 %. Tämä oli parannus alkuvuoden heikkoon kehitykseen nähden, joskin vuoden takainen -2,9 % vertailukelpoinen kehitys luultavasti edesauttoi kasvun saavuttamista tänä vuonna.
Suomessa myynnin kasvua vetivät erityisesti päivittäistavarat, joiden myynti kasvoi +5 %. Samaan aikaan käyttötavaran myynnin on täytynyt olla tahmeaa. Muun muassa yhtiön Kiinasta tapahtuvan suoran tuonnin osuus myynnistä laski. Myös keskiostos laski toisella neljänneksellä.
Kulut kasvavat myyntiä nopeammin, edelleen
Kaupan alalla myynnin kasvu on hyvä lähtökohta. Kasvu Tokmannilla toimii, etenkin Dollarstoren osalta. Isompi huolen aihe yhtiössä onkin kulujen ja varaston kasvu. Kulut kasvoivat 8,6 % ja vaihto-omaisuuden arvo peräti +19 %. Selvästi liikevaihdon +4,8 % kasvua nopeammin. Pandemia-aikana niin kulujen kuin vaihto-omaisuudenkin osuus viimeisen 12 kuukauden (LTM) liikevaihdosta laski myynnin ja kierron parantuessa kuluja nopeammin.
Kulujen osalta niiden osuus liikevaihdosta on noussut tasaisesti viimeisten neljän vuoden ajan. Varastojen osalta Tokmanni sai purettua kevään 2022 varastopattinsa. Viimeisen kahden vuoden aikana varastojen arvot ovat hiipineet takaisin muutaman vuoden takaisille tasoille.
Liiketoiminnan kulujen sekä korkokulujen kasvu on verottanut yhtiön kannattavuutta. Yhtiön myyntikate on vaihdellut maltillisesti. Lähinnä varastojen tyhjennykset ovat isommin painaneet myyntikatetta.
Myös päivittäistavaroiden osuuden kasvaminen Suomessa laskee suhteellista myyntikatetta. Toisella neljänneksellä Suomessa myyntikate vajosi 1,4 %-yksikköä (36,2 % -> 34,8 %). Yhtiön mukaan tätä edesauttoi parempikatteisten kevään ja kesäsesognin käyttötavaraoiden heikko myynninkehitys. Dollarstorella myyntikate kasvoi, joskaan ei yhtä nopeasti kuin myynti. Siitä seurasi myyntikatemarginaalin kevyt niiaus.
Liikevoiton osalta on hyvä tunnistaa myös pandemia-aikojen (2020 ja 2021) olleen poikkeusaikoja. Sen ajan tulosta ei ole realistista verrata normaaliaikojen tulokseen. Siitä huolimatta tuloksen liuku on jatkunut pitkään ja vienyt tulostason alle pandemiaa edeltäneenkin ajan.
Yhtiön mukaan kulujen kasvu on seurausta erityisesti henkilöstö- ja markkinointikulujen kasvusta niin palkankorotusten, uusien myymälöiden avaamisen sekä kahden segmentin järjestelmien yhtenäistämisestä aiheutuneista kuluista.
Vaikka yhtiöllä on selvästi kiire ajaa Tokmannin ja Dollarstoren järjestelmiä ja valikoimaa yhtenäisemmäksi, olisi toivottavaa, ettei sillä hukata Dollarstoren ainutlaatuisuuden rakentaneita piirteitä.
Dollarstoren omatlaatuisuus mahdollistaa yhtiölle suuret mahdollisuudet kasvaa niin Ruotsissa kuin Tanskassakin. Se voi olla tärkeä moottori kasvulle antaen aikaa yhtiölle korjata taustalla olevat kalliiksi kääntyneet rakenteet. Jos myynti kääntyy laskuun, moninkertaistuvat ongelmat.