Tunnelmia ruotsalaisesta ruokakaupasta: kolmen kaupan kierros
Kävimme kotimaisen ruokakaupan ryhmän kanssa tutustumassa kiinnostaviin ruotsalaisiin ruokakauppoihin.
Niklas Salminen järjesti kauppakierroksen Tukholmaan. Mukaan lähti 15 kotimaista ruokakaupan ammattilaista. Matkan paikallisena oppaana toimi IDEI concepts -yhtiöstä Per Ekstrand.
Kauppakierros suuntautui Tukholman kolmeen ehkä kiinnostavimpaan ruokakauppaan: ICA Kvantum Liljeholmen, ICA Maxi Nacka & ICA Supermarket Medis.
Vaikka Ruotsi on läheisin verrokki Suomeen, on ruokakauppa maassa monella tapaa erilaista. Suurin ero syntyy kauppojen hintavetoisuudesta, etenkin hypermarket-kokoluokassa. ICA Maxeissa hintaviestintä on viime vuosina ollut hyvin aggressiivista. Samalla kaupat eivät ole halunneet panostaa visuaalisiin elementteihin yhtä paljon kuin Suomessa.
Ohessa tunnelmia matkalta.
ICA Kvantum Liljeholmen - yksi Pohjoismaiden hienoimmista kaupoista
Kauppakierroksen ensimmäinen pysähdys oli Tukholman Liljeholmenin kaupunginosassa sijaitseva ICA Kvantum. Kauppa on jo pitkään ollut ruokakaupasta kiinnostuneiden vakiokohde Tukholman käynnin yhteydessä.
ICA Kvantum Liljeholmen on myynniltään suuri supermarket-kokoluokan kaupaksi. Vuonna 2024 myymälän myynti nousi jo yli 42 M€ tason. Tulosta teki erinomaisella 9 % liiketulosmarginaalilla.
Vertailun vuoksi, Suomessa yksi K-Supermarket, Mustapekka, saavutti suuremman liikevaihdon kuin Liljeholmen.
Vaikka ruotsalaisessa ruokakaupassa hintakilpailu on ollut tiukkaa viime vuosina, Liljeholmen menee vastavirtaan. Kauppa on täynnä upeita yksityiskohtia ja erikoisia tuotteita. Hinta ei ole syy tulla tähän kauppaan.









Mielenkiintoisena nyanssina myymäläpäällikkö Marcus Lindbergin mukaan baanaanien myynnissä oli kokeiltu pyöreää myymäläkalustetta. Se nosti myyntiä, vaikka baananit olivat edelleen samassa paikassa.









Toinen mielenkiintoinen yksityiskohta Liljeholmenissa oli se, että sushia myydään pakattuna, vaikka kaupassa onkin valtavat valmiin ruoan buffet-tiskit. Myymäläpäällikkö Lindbergin mukaan sushi-buffettiakin oli kokeiltu, mutta tukholmalaiset eivät lämmenneet sille. Sushi on edelleen yksi kaupan tärkeimmistä tuotteista.
Kaupassa oli myös tarjolla valmiita ateriakasseja. Ajatuksena on, että asiakas voi ottaa kassiin mukaansa ja saada helposti reseptin sekä siihen littyvät raaka-aineet.







ICA Maxi Nacka - vahvan hintamielikuvan kauppahalli
Matkan toinen psyähdyspaikka oli Tukholman eteläpuolella sijaitseva hypermarket, ICA Maxi Nacka. Tätä suurmyymälää esitelli kauppiaana toimiva ja isältään kaupan ”perinyt” Emma Nilsson.
ICA Maxi Nacka on Liljeholmenin kaupan tavoin kasvanut vahvasti viime vuosina. Viime vuonna myynti ylitti 80 M€ rajan. Tällä kauppa on kymmenen suurimman ICA Maxin joukossa.
Suomessa vain yhden kaupan, KCM Kupittaan, liikevaihto on suurempi kuin ICA Maxi Nackan.









ICA Maxi Nackan alennettujen hintojen viestintä on vähentynyt merkittävästi vuoden takaisesta käynnistä. Silloin koko kaupan ulkoreuna oli täynnä Maxi Klipp -tekstejä. Nyt asiaa viestittiin enää kaupan sisällä.
Merkittävä ero tarjousviestinnässä verrattuna kotimaisiin hypermarketeihin.









Nackan kauppias Emma Nilsson kertoi tonic-juomien olevan kovasti nousussa. Toinen asia, jonka Nilsson nosti esiin oli ruotsalaisten kauppaketjujen yhteisesti sopima 15-vuoden ikäraja energiajuomille.
Bonus: ICA Supermarket Medis & Garpes Livsmedel









Lisäksi kierroksen aikana käytiin ICA Supermarket Mediksessä Södermalmilla ja lyhyellä visiitillä Garpes Livsmedelillä Brommassa.








