Verkkokauppa.comilta vahva kolmas neljännes
Verkkokauppa.comin hieno käännetarina on osoitus johdon ja omistajien kärsivällisyyden voimasta nuoren yhtiön ensimmäisen ison myynnin laskun keskellä. Yhtiö tuli "kriisistä" ulos entistä vahvempana.
Yhtiön vaikeina laskuvuosina tekemät strategiset ratkaisut kantavat nyt hedelmää markkinan elpyessä. Peräti 13 neljänneksen mittaiseksi venynyt laskukierre on kääntynyt jo kolmanteen kasvuneljännekseen. Viimeiset kaksi neljännestä myynti on kasvanut kaksinumeroisin luvuin.
Verkkokauppa.comin käänne on ollut nopea ja osin jopa yllättävä. Erityisesti pikatoimitusten suosio on ylittänyt kaikki odotukset. Toimitusjohtaja Panu Porkan mukaan ”tunnin toimitukset lisääntyivät 59,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, ylittäen 200 000 kumulatiivista tilausta”.
Pikatoimitusten hurjan kasvun ansiosta verkkokauppa veti yhtiön kasvua huimalla 23,1 %:n kasvulla. Vastaavasti myynti myymälöissä oli käytännössä edellisvuoden tasolla. Pikatoimitusten alkuvaiheessa toimitusjohtaja Porkka korosti, että yhtiön pitää tehdä verkosta ostamisesta niin helppoa ja nopeaa, ettei myymälään kannata enää mennä lainkaan. Tätä satoa korjataan nyt.
Toisin kuin monen muun yrityksen kohdalla, Verkkokauppa.comille ei ole tärkeää, ostaako asiakas tuotteensa verkosta vai myymälästä – kunhan ostaa heiltä. Yhtiöllä on kilpailijoihinsa nähden hyvin pieni myymäläverkosto. Myymälöillä, myös Jätkäsaaressa, on tärkeä rooli verkkokaupan tilausten täydentämisessä, mikä vähentää painetta kasvattaa perinteistä myymälämyyntiä.
Toinen vahvasti kasvanut osa-alue on ollut kansainvälistyminen. Toimitusjohtaja Porkka toteaakin osavuosikatsauksessa: ”Laajentuminen uusille markkinoille vauhditti kasvua, ja myynti kasvoi 34,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna vahvan kehityksen siivittämänä Keski-Euroopassa ja Skandinaviassa.”
Kannattavuus parani harppauksin
Jos myynti kasvoi hyvin, vielä paremmin kehittyi kannattavuus. Yhtiön liiketulos kipusi kaikkien aikojen toiseksi parhaaseen neljännestulokseen. Liiketulos pomppasi edellisvuoden 0,1 %:sta peräti 5,5 %:iin.
Tuloksen parantumisen taustalla on sekä myyntikatteen eli myynnin rakenteen parantuminen että yhtiön tehokkuusohjelma.
Omien merkkien vahvalla kasvulla (+7,4 %) oli suuri rooli kolmanneksella parantuneessa myyntikatteessa (14,5 % → 16,6 %). Kyseessä on yhtiön paras kolmannen neljänneksen myyntikate ainakin vuoden 2016 jälkeen – ehkä jopa kaikkien aikojen.
Kasvu nosti omien merkkien osuuden myynnistä jo lähelle 7 %. Kodinelektroniikan suurten brändien myyntikatteet ovat tunnetusti vähittäiskaupan alan heikoimpia, joten myynnin rakenteen kehittäminen pois liian vahvasta brändeihin nojaamisesta on Verkkokauppa.comin kannattavuuden näkökulmasta ensiarvoisen tärkeää.
Vahva osoitus kärsivällisyyden voimasta
Verkkokauppa.com tuntuu tällä hetkellä menevän voitosta voittoon. Myynti kasvaa hurjaa tahtia miltei kaikilla rintamilla, ja tulos kehittyy vielä paremmin. Vielä muutama vuosi sitten synkissä vesissä uinut yhtiö on nyt voimiensa tunnossa.
Verkkokauppa.comin käänne on hieno osoitus kärsivällisyyden voimasta – niin yhtiön johdon kuin hallituksen ja omistajien taholta. On helppo kuvitella, että synkkinä vuosina on varmasti ollut suuri paine lyhytjänteisiin ratkaisuihin. Esimerkiksi toimitusjohtaja Panu Porkan asema on ollut vaakalaudalla – ainakin yhtiön ulkopuolella.
Yhtiön omistajat sen sijaan antoivat Panu Porkalle työrauhan.
Verkkokauppa.com kesti kärsivällisesti markkinoiden poikkeuksellisen voimakkaat myrskyt. Nyt aallokon tasaantuessa yhtiö vaikuttaa olevan erinomaisessa kunnossa painamaan kaasua suotuisassa markkinaympäristössä.
Verkkokauppa.comin menestys on oiva esimerkki siitä, että kun yhtiö keskittyy tekemään oikeita asioita, tulokset seuraavat ennen pitkää perässä. Taloudellisesti hyvässä kunnossa oleva yhtiö voi odottaa muutaman neljänneksen tai jopa vuoden ajan tilanteen paranemista.
Erityisen merkittävää Verkkokauppa.comin kärsivällisyydessä on se, että kyseessä oli yhtiön historian ensimmäinen isompi myynnin lasku. Nuoren yhtiön johto ja omistajat osoittivat harvinaista kypsyyttä neljännestalouden paineiden keskellä. Se selvisi ensimmäisestä isosta koetuksestaan ja tuli ulos ”kriisistä” entistä vahvempana.





