Verkkokauppa.comin ennakkoluuloton Ruotsin valloitus on juuri mitä kauppa Suomessa tarvitsee
Pitkään kotimaisen kaupan paikallisena jättinä uinaillut Verkkokauppa.com lähtee kokeilemaan siipiään Ruotsiin. Suuremmat markkinat tuovat erilaisiakin kilpailijoita ja rutkasti oppia.
Tule Kaupan tila 2025 -seminaariin (10.4.2025) kuulemaan mihin kaupan ala on kehittymässä. Lavalle nousevat alan kiinnostavimmat puhujat.
Päivän ohjelma ja lipunmyynti löytyy täältä:
Suomalainen kauppa on vuosia ollut Pohjoismaisia verrokkejaan varovaisempaa kansainvälistymään. Viime vuosina asiaan on saatu positiivisia avauksia niin Keskon, Motonetin, Tokmannin kuin monien muiden toimesta. Rohkaisevinta näiden yhtiöiden aktiivisessa kansainvälistymisessä on se, että laajentuminen tapahtuu suurten yhtiöiden toimesta. Jo pitkään moni pienempi yhtiö on ollut aktiivinen ja menestyksekäs kansainvälistymisessä.
Tuorein suuren ketjun avaus kansainvälistymisestä on viime viikolla kuultu uutinen Verkkokauppa.comin laajentumisesta Ruotsiin. Avaus on kiinnostava kahdesta syystä.
Ensinnäkin yhtiö on yksi maamme suurimmista erikoiskaupan ketjuista. Tokmannin, K-Raudan (Keskon Rakentamisen ja talotekniikan toimiala) ja Motonetin kansainvälistymisen myötä Verkkokauppa.com oli ainoa suuri ketju, joka ei ollut lähtenyt ulkoimaille. Tai, yhtiöllä on ollut jo aiemmin myyntiä ulkomaille, mutta hyvin vähän. Vuoden 2023 tilinpäätöksen mukaan Suomen ulkopuolinen myynti edusti 7 % yhtiön liikevaihdosta.
Vielä kiinnostavampi osa Verkkokauppa.comin ratkaisua on tapa, jolla yhtiö lähtee Ruotsiin laajentumaan: Amazonin markkinapaikan kautta. Oman verkkokauppansa Ruotsiin avaamisen sijaan yhtiö alkaa myydä tuotteitaan amerikkalaisjätin markkinapaikalla Verk.com-nimellä. Joku saattaa ensin ajatella, että yhtiö antaa pahimmalle kilpailijalleen avaimet käteen. Tästä ei kuitenkaan suinkaan ole kyse.