Amerikkalaisen kaupan kolme suurta yhtiötä Walmart, Home depot ja Target raportoivat viime viikolla toisen neljänneksen tuloksistaan. Yhtiöiden tuloskunto heijastelee kaupan alan yleisiä suuntauksia.
Walmart
Yhtiöistä suurin Walmart on kasvanut yhtiöistä myös tasaisimmin. Yhtiö on kasvanut vuoden 2022 alun jälkeen 4 % ja 8 % neljänneksestä toiseen. Pintapuolisin Walmartin vakaa kasvu selittyy ruokakaupan suurella osuudella yhtiön myynnistä. Tarkemmin katsottuna kuva muuttuu. Walmartin kasvusta yhä suurempi osa on tullut verkkokaupan kautta. Viimeisen kolmen neljänneksen aikana yli 50 % Walmartin kasvusta on tullut verkkokaupan kautta.
Home Depot
Rautakaupan jätti Home Depot puolestaan on pystynyt ylläpitämään kasvua merkittävien yritysostojen kautta. Yhtiö on panostanut Keskon Rautakaupan tavoin B2B-liiketoiminnan kasvattamiseen.
Home Depot:n Yhdysvaltojen vertailukelpoinen kasvu on ollut viime vuosina laskussa tai pienessä laskussa. Kahdeksan laskevan vertailukelpoisen myynnin neljänneksen jälkeen viimeisen kolmen neljänneksen aikana yhtiön vertailukelpoinenkin myynti on ollut kasvussa.
Target
Halpatavaratalo Target sen sijaan on kärsinyt viime vuosina myynnin laskun kanssa. Pandemia-ajan hurjat kasvut taittuivat vuoden 2023 alussa. Sen jälkeen Targetin myynti on kasvanut vain kahden neljänneksen aikana. Tuona ajanjaksona kivijalkakaupan laskiessa kasvua yhtiölle on tuonut verkkokauppa. Koko tarkastelujakson ajan verkkkokauppa on kasvanut, vaikkakaan ei suurilla kasuvprosenteilla. Vuoden 2023 alusta tähän päivään verkkokaupan osuus Targetin liikevaihdosta on noussut 18,2 % -> 20,2 %:iin.
Käyttötavarakaupassa erityisesti verkkokaupan merkitys kasvun luomisessa, niin Yhdysvalloissa kuin Suomessakin, on erityisen tärkeä.