Muodin verkkokaupan saralla kaksi mielenkiintoista yhtiötä menivät hieman eri suuntiin toisella neljänneksellä. Yksi Euroopan suurimmista verkkokaupoista Zalando ja Pohjoismaiden suurin verkkokauppa Boozt ovat molemmat kasvaneet hienosti viime aikoina.
Siinä missä Zalandon myynti on viimeisen reilun vuoden aikana kääntynyt takaisin vahvalle kasvu-uralle, Booztin pitkä kasvuputki tuli päätökseensä toisella neljänneksellä.
Booztin osalta myynnin kasvu on hidastunut jo pidempään ja kääntyi nyt hienoiseen laskuun, -2,6 %. Yhtiön kasvun valopilkkuina jatkoivat Ruotsin markkina, joka on ohittanut Tanskan suurimpana markkinana, ja outlet-kanava Booztlet.
Hintavetoinen Booztlet kasvoi toisella neljänneksellä peräti +14 %. Sen osuus koko yhtiön myynnistä on kuitenkin vain hieman alle 22 %, joten sen kasvu ei ollut tarpeeksi vahvaa vetämään koko yhtiötä kasvuun.
Myynnin laskun ohella myös myyntikate ja suhteutettu EBIT laskivat. Yhtiön toimitusjohtaja Hermann Haraldssonin mukaan kannattavuus laski pitkälti Booztletissa pidettyjen isojen alennusmyyntien takia. Lisäksi markkinointikulut kasvoivat myyntiä nopeammin.
Pitkässä juoksussa yhtiö haluaa pitää markkinoinnin kulut alle 10 %:ssa liikevaihdosta (nyt oli 11,5 %). Yhtiön työ kannattavuuden parantamiseksi kuitenkin etenee, toisella neljänneksellä vapaa kassavirta tuplaantui. Se oli seurausta erityisesti valikoiman hallinnan ja kierron paranemisesta.
Zalando puolestaan on palannut vahvan kasvun uralle, toinen neljännes oli jo viides kasvun neljännes, nyt +7,3 %. Kasvu tuli osin kannattavuuden kustannuksella, kun niin myyntikate kuin myös tulos niiasivat hieman.
Zalandon oma oma myynti kasvoi yhtiön markkinapaikkaa nopeammin. Markkinapaikalla käydyn kaupan arvo (GMV) kasvoi +5,6 %.
Yhtiön johto korosti kanta-asiakasohjelman merkitystä kasvussa. Zalandolla on jo yli 10 miljoonaa kanata-asiakasta peräti 17 markkinalla. Nämä jäsenet tuovat jo yli kolmanneksen yhtiön alustalla GMV:n arvosta.
Mielenkiintoinen nyanssi Zalandon osavuosikatsauksessa koski B2B-liiketoimintaa. Englantilainen muotikaupan ketju Next myy Zalandon kautta manner-Eurooppaan ja nyt myös Saksaan. Mielenkiintoinen avaus Nextille laajentua toisen verkkokaupan kautta tehostaakseen asiakashankintaa maissa, jossa heidän brändi ei ole ennestään tuttu asiakkaille.