Kaupan tila

Kaupan tila

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Kuka tavaratalakaupassa vielä pärjää? Osa 2
Copy link
Facebook
Email
Notes
More

Kuka tavaratalakaupassa vielä pärjää? Osa 2

Edellisen viikon kirjoituksessa pohdin sitä miten tavaratalokaupan osalta on unohdettu ketjumainen ja volyymeihin nojaava liiketoiminta. Nyt katsotaan menestyjiä.

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
Mar 30, 2024
∙ Paid
1

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Kuka tavaratalakaupassa vielä pärjää? Osa 2
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Share

Perinteisiä tavarataloja on jo vuosikymmeniä haastettu niin erikoisketjujen kuin myös tavaratalomaisen laajaa valikoimaa myyvien yleisketjujen toimesta. Tämä on tapahtunut niin verkossa kuin kivijalassa.

Verkkokaupan puolella ruotsalais-tanskalainen Boozt on rakentanut Pohjoismaiden suurimman verkkokaupan hakien alkuperäistä inspiraatiota tanskalaisesta tavarataloketju Magasin Du Nord. Voit lukea ensimmäisen osan haastattelustani Booztin toimitusjohtajan kanssa.

Ketjutavaratalojen maailmassa uutiset ovat olleet synkkiä. Moni nimekäs ketju on joko ollut isoissa vaikeuksissa (Stockmann, JC Penney, Sears…) tai mennyt konkurssiin (Debenhams). Silti alalla on myös rohkaisevampiakin esimerkkejä. Rohkaisevimat esimerkit löytyvät Englannista, jossa kaksi ikonista tavarataloketjua ovat tekemässä käännettä menestyksessään.

Mitä tavaratalojen konseptista on pudonnut pois? Osa 1

Mitä tavaratalojen konseptista on pudonnut pois? Osa 1

Arhi Kivilahti
·
March 23, 2024
Read full story

Vaikka Suomessa englantilaisesta tavaratalokaupasta tunnistetaan useimmin luksus-tavaratalot Selfridges ja Harrods, todelliset kiinnostavat esimerkit ovat John Lewis ja etenkin Marks & Spencer. Mitä sitten on ketjutavaratalojen menestyksen taustalla?

Ruoka tuo volyymia ja luo mielikuvia

Marks & Spencerin käänne on erityisen kiinnostava, koska yhtiö on viimeiset parikymmentä vuotta pyrkinyt pääsemään takaisin kulta-aikojensa loistoon. Sitten vuoden 1997 romahduksen, yhtiö on enemmän tai vähemmän kulkenut haasteista toiseen. Viime vuosina Englannissa on alkanut keskustelu siitä, että M&S:n ote alkaisi pikku hiljaa palaamaan.

Ruokakauppa on mahdollistanut M&S:n kasvun
Ruoka on mahdollistanut M&S:n kasvun

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share

Copy link
Facebook
Email
Notes
More