Kuka tavaratalakaupassa vielä pärjää? Osa 2
Edellisen viikon kirjoituksessa pohdin sitä miten tavaratalokaupan osalta on unohdettu ketjumainen ja volyymeihin nojaava liiketoiminta. Nyt katsotaan menestyjiä.
Perinteisiä tavarataloja on jo vuosikymmeniä haastettu niin erikoisketjujen kuin myös tavaratalomaisen laajaa valikoimaa myyvien yleisketjujen toimesta. Tämä on tapahtunut niin verkossa kuin kivijalassa.
Verkkokaupan puolella ruotsalais-tanskalainen Boozt on rakentanut Pohjoismaiden suurimman verkkokaupan hakien alkuperäistä inspiraatiota tanskalaisesta tavarataloketju Magasin Du Nord. Voit lukea ensimmäisen osan haastattelustani Booztin toimitusjohtajan kanssa.
Ketjutavaratalojen maailmassa uutiset ovat olleet synkkiä. Moni nimekäs ketju on joko ollut isoissa vaikeuksissa (Stockmann, JC Penney, Sears…) tai mennyt konkurssiin (Debenhams). Silti alalla on myös rohkaisevampiakin esimerkkejä. Rohkaisevimat esimerkit löytyvät Englannista, jossa kaksi ikonista tavarataloketjua ovat tekemässä käännettä menestyksessään.
Vaikka Suomessa englantilaisesta tavaratalokaupasta tunnistetaan useimmin luksus-tavaratalot Selfridges ja Harrods, todelliset kiinnostavat esimerkit ovat John Lewis ja etenkin Marks & Spencer. Mitä sitten on ketjutavaratalojen menestyksen taustalla?
Ruoka tuo volyymia ja luo mielikuvia
Marks & Spencerin käänne on erityisen kiinnostava, koska yhtiö on viimeiset parikymmentä vuotta pyrkinyt pääsemään takaisin kulta-aikojensa loistoon. Sitten vuoden 1997 romahduksen, yhtiö on enemmän tai vähemmän kulkenut haasteista toiseen. Viime vuosina Englannissa on alkanut keskustelu siitä, että M&S:n ote alkaisi pikku hiljaa palaamaan.