Motonet näyttää kansainvälistymisen mallia Ruotsin laajennuksella
Motonetin terve itseluottamus omaan konseptiin sekä maltillinen kiiruhtaminen myymälöiden avaamisessa on oiva esimerkki kotimaiselle kaupalle kansainvälistymisestä.
Motonet ilmoitti kolme vuotta sitten laajentuvansa Ruotsiin. Muutaman vuoden suunnittelun jälkeen yhtiön ensimmäinen Ruotsin myymälä aukesi Sundsvallissa. Avajaisia vietettiin miltei tasan vuosi sitten (30.9.2023). Nyt onkin hyvä hetki katsoa taaksepäin miten ensimmäinen vuosi on mennyt.
Tätä varten Kaupan tila tapasi Motonetin Ruotsin toimitusjohtajan Johan Ljungin Tukholmassa. Ljung korostaa, että laajentumista varten Motonet on pitkälti ”copy-pastettu Suomesta ja muutettu vain pieniä yksityiskohtia”. Onhan Motonetin konsepti Suomessa jo hyväksi havaittu.
Motonet onkin reilun 30 vuoden aikana luonut vahvan aseman kotimaisen kaupan kentässä. Reilun 430 miljoonan euron liikevaihdolla yhtiö on maamme 10 suurimman kaupan ketjun joukossa. Vaikka kasvu on ollut vahvaa viimeisen 10 vuoden aikana ja yhtiö on tuplannut liikevaihtonsa, on kasvu hidastunut viime vuosina.
Kaupan tilan taannoisessa haastattelussa Motonetin toimitusjohtaja Marko Röytiö toteaakin, että Suomessa kasvun rajat ovat lähestymässä. Toisin kuin moni kaupan yhtiö, Motonet pitää kiinni omasta konseptistaan ja hakee kasvua Ruotsista sen sijaan, että lähtisi vesittämään konseptiaan palvellakseen yhä laajempia asiakasjoukkoja.
Myös toisin kuin valtaosa kotimaisista kaupan yhtiöistä, Motonet kansainvälistyy luottamalla oman konseptinsa voimaan. Kuten ruotsalaiset kansainvälistymisessään, Motonet vie hyväksi havaitun konseptin maailmalle. Motonetin emoyhtiön Broman Groupin toimitusjohtaja Toni Stigzelius vastaa Ruotsin laajentumisesta. Hän korostaakin, että yritysosto ei sopinut Motonetille, koska siitä olisi herkästi tullut ”melkein Motonet, muttei ihan kuitenkaan”.