Kaupan tila

Kaupan tila

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Motonet näyttää kansainvälistymisen mallia Ruotsin laajennuksella
Copy link
Facebook
Email
Notes
More

Motonet näyttää kansainvälistymisen mallia Ruotsin laajennuksella

Motonetin terve itseluottamus omaan konseptiin sekä maltillinen kiiruhtaminen myymälöiden avaamisessa on oiva esimerkki kotimaiselle kaupalle kansainvälistymisestä.

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
Sep 14, 2024
∙ Paid
5

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Motonet näyttää kansainvälistymisen mallia Ruotsin laajennuksella
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Share

Motonet ilmoitti kolme vuotta sitten laajentuvansa Ruotsiin. Muutaman vuoden suunnittelun jälkeen yhtiön ensimmäinen Ruotsin myymälä aukesi Sundsvallissa. Avajaisia vietettiin miltei tasan vuosi sitten (30.9.2023). Nyt onkin hyvä hetki katsoa taaksepäin miten ensimmäinen vuosi on mennyt.

Tätä varten Kaupan tila tapasi Motonetin Ruotsin toimitusjohtajan Johan Ljungin Tukholmassa. Ljung korostaa, että laajentumista varten Motonet on pitkälti ”copy-pastettu Suomesta ja muutettu vain pieniä yksityiskohtia”. Onhan Motonetin konsepti Suomessa jo hyväksi havaittu.

Tilaa Kaupan tila sähköpostiisi. Kerran viikossa ilmainen lyhyempi päivitys. Maksullisessa versiossa viikottaisia pidempiä analyysejä.

Motonet onkin reilun 30 vuoden aikana luonut vahvan aseman kotimaisen kaupan kentässä. Reilun 430 miljoonan euron liikevaihdolla yhtiö on maamme 10 suurimman kaupan ketjun joukossa. Vaikka kasvu on ollut vahvaa viimeisen 10 vuoden aikana ja yhtiö on tuplannut liikevaihtonsa, on kasvu hidastunut viime vuosina.

Kaupan tilan taannoisessa haastattelussa Motonetin toimitusjohtaja Marko Röytiö toteaakin, että Suomessa kasvun rajat ovat lähestymässä. Toisin kuin moni kaupan yhtiö, Motonet pitää kiinni omasta konseptistaan ja hakee kasvua Ruotsista sen sijaan, että lähtisi vesittämään konseptiaan palvellakseen yhä laajempia asiakasjoukkoja.

Motonet laajenee Ruotsiin vahvalla konseptilla ja hyvällä itseluottamuksella

Motonet laajenee Ruotsiin vahvalla konseptilla ja hyvällä itseluottamuksella

Arhi Kivilahti
·
December 27, 2023
Read full story

Myös toisin kuin valtaosa kotimaisista kaupan yhtiöistä, Motonet kansainvälistyy luottamalla oman konseptinsa voimaan. Kuten ruotsalaiset kansainvälistymisessään, Motonet vie hyväksi havaitun konseptin maailmalle. Motonetin emoyhtiön Broman Groupin toimitusjohtaja Toni Stigzelius vastaa Ruotsin laajentumisesta. Hän korostaakin, että yritysosto ei sopinut Motonetille, koska siitä olisi herkästi tullut ”melkein Motonet, muttei ihan kuitenkaan”.

Johan Ljung rokotteiden kehittämisen sijaan kaupan alalle

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share

Copy link
Facebook
Email
Notes
More