Ruotsin apteekkimarkkinan mullistaja - Pär Svärdssonin haastattelu osa 2
Apotean kasvutarina on Pohjoismaisen verkkokaupan kasvutarina vailla vertaansa. Nopeaa kasvua isompi merkitys Apotealla on ollut koko ruotsalaisen apteekkialan viemisessä verkkoon.
Tule Kaupan tila 2024 - ruokakauppa (31.10.2024) kuulemaan mihin ruokakauppa on kehittymässä. Lavalle nousevat alan kiinnostavimmat puhujat.
Täältä löydät päivän ohjelman ja pääset ostamaan lippuja:
Edellinen kirjoitus käsitteli Pär Svärdsonin uraa ennen apteekkimarkkinaa. Myytyään Adlibriksen Bonnierille, Svärdson alkoi etsiä sopivaa alaa kohdentaa yrittäjämäisen tarmonsa. Etsittyään aikansa kiinnostavia kohteita, hän löysi apteekkimarkkinan ja sen sisällä kiinnostavan Familjeapotheket -nimisen verkkoapteekin. Yhtiö oli pieni, mutta raskaasti tappiollinen.
Pär Svärdson näki Familjeapotheketissa jotain mitä muut eivät nähneet siihen maailmanaikaan: potentiaalisen verkkoapteekin. Vuonna 2011 Ruotsin apteekkimarkkina oli vapautunut muutamaa vuotta aiemmin. Fyysisten apteekkien määrä oli lähtenyt kasvuun, mutta verkkokaupasta ei ollut kukaan kiinnostunut.
Familjeapotheket uudistuu täysin ja siitä syntyy Apotea
Kun Pär Svärdson lähti uudistamaan Familjeapotheketin verkkokauppaa, uudistettiin siitä melkein kaikki: logo, nimi, sivusto, logistiikka ja kaikki muu vaihdettiin. Ensimmäinen haaste kuitenkin oli saada tappioputki katkaistua.
”Kun yritys tekee tappiota kahden miljoonan kruunun verran kuukaudessa ja ne ovat omia rahojasi, haluat lopettaa tappiot nopeasti. Emme olleet varmoja saisimmeko tappiot katkaistua tai haluaisivatko asiakkaat ostaa lääkkeitä verkosta.”
Tappiokierrettä lähdettiin katkaisemaan hankkiutumalla eroon kaikista kustannuksista. Svärdson kävi tiimeineen läpi kaikki sopimukset, joita yhtiöllä oli ja ilmoitti kaikille toimittajille, että sopimukset on purettava. Sen jälkeen kuluja kammattiin yksitellen ja katsottiin mitkä kaikki saatettiin ottaa mukaan. ”Hankkiuduimme eroon kaikista kustannuksista, vain toimisto jäi.”
Vuotta myöhemmin, vuonna 2012, työ oli siinä määrin valmis, että uusi verkkokauppa uudella nimellä saatettiin avata: Apotea oli syntynyt.
Kovat toimet auttoivat, yhtiön tappiokierre saatiin kääntymään varsin pian. Jo ensimmäisenä täytenä toimintavuonnaan, vuonna 2013, Apotea teki 4,2 miljoonan kruunun nettotuloksen.
Vuoden 2013 jälkeen yhtiö on ollut aina kannattava, hurjasta kasvustaan huolimatta.