Ruotsin apteekkimarkkinan mullistaja - Pär Svärdssonin haastattelu osa 1
Istuin alas Ruotsin apteekkimarkkinan mielenkiintoisimman yrityksen, Apotean, perustajan Pär Svärdssonin kanssa. Ensimmäisessä osassa keskustelimme Pärin matkasta ennen Apoteaa.
Tule Kaupan tila 2024 - ruokakauppa (31.10.2024) kuulemaan mihin ruokakauppa on kehittymässä. Lavalle nousevat alan kiinnostavimmat puhujat.
Täältä löydät päivän ohjelman ja pääset ostamaan lippuja:
Ruotsin apteekkimarkinnan vapautus on puhuttanut paljon viime vuosina. Markkinan muutos on ollut kiinnostavaa, mutta erojakin on. Ero Ruotsin markkinan vapauttamishetkellä ja Suomen markkinan nykytilanteella on suuri, koska
Ruotsissa markkina oli yhden monopoliyrityksen hallinnassa, hieman kuten Alko Suomessa,
Suomessa on yrittäjämäisyyteen pohjautuva järjestelmä
apteekkiverkosto oli suppea, Suomen apteekkitiheys edelleen suurempi, vaikka Ruotsissa avattu paljon apteekkeja
Ruotsin apteekkimarkkinan suurin ja mielenkiintoisin ero Suomeen onkin verkkokaupan hurja kasvu. Viimeisen vajaan 10 vuoden aikana verkkokaupan liikevaihto on kasvanut hurjasti
Vuoden 2015 noin 1,5 miljardin kruunun (noin 130 M€) liikevaihto kasvoi peräti 12,3 miljardiin kruunuun (1 080 M€) viime vuonna. Peräti 21 % apteekkien myynnistä tapahtui verkon kautta viime vuonna.
Viimeisen viiden vuoden aikana Ruotsin apteekkimarkkinan liikevaihto on kasvanut 24 % tai 11,3 miljardia kruunua. Tuosta kasvusta peräti 60 % on tullut verkkokaupan kasvusta. Apteekkien verkkokaupan myynti Ruotsissa on kasvanut +115%.
Tämän kasvun veturina voi nähdä enemmän tai vähemmän yhden yrityksen: verkkoapteekki Apotean. 5,5 miljardin kruunun (480 M€) liikevaihdollaan yhtiö on kolmanneksi suurin verkkokauppa Ruotsissa. Ja kaikki tämä siis myymällä lääkkeitä.
Hurjalla kasvullaan Apotea on pakottanut muun toimialan panostamaan verkkokauppaan. Siitä huolimatta, että Apotea kilpailee ICAn kaltaisten jättien kanssa, on yhtiö onnistunut säilyttämään markkinaosuutensa apteekkien verkkokaupasta miltei 45 %:ssa.
Apotean ja verkkokaupan kasvu on myös sekoittanut pakkaa apteekkien hinnoittelussa. Tehokkaampien prosessiensa ja matalamman kustannusrakenteensa ansiosta Apotea kykenee myymään verkossa halvemmalla.