Mistä elementeistä hyvä K-kauppias on tehty?
Jotain K-kauppiuudesta ja sen merkityksestä kertoo se, että vielä vuosikymmeniä myöhemmin K-kaupan Väiski muistetaan laajasti.
Suomessa on yli 1 000 K-kauppiasta. K-kauppiaat ovat ammatillisesti kiehtoneet minua pitkään. He jakavat mielipiteitä (myös omiani). Osa heistä on näkyviä hahmoja ja osa taustalla. Yhteistä heille kuitenkin on valtava hiljaisen tiedon määrä niin ruokakaupasta kuin rautakaupastakin.
K-kauppiaat ovat myös K-ryhmän suurin erottumistekijä ruokakaupan kilpailussa.
Kauppias-yrittäjällä on omat rahansa pelissä ja se johtaa usein aivan erilaiseen sitoutumiseen kaupan kehittämisessä. Kauppias tarjoaa myös asiakkaalle kasvot, henkilön jolle kertoa mikäli kaupassa tai palvelussa joku on pielessä. Monella paikkakunnalla kauppias onkin alueen tunnettu hahmo, jonka kanssa asiakkaat haluavat tulla keskustelemaan.
Jotain K-kauppiuudesta ja sen merkityksestä kertoo myös se, että edelleen, vuosikymmenien jälkeen, K-kaupan Väiski -hahmo muistetaan elävästi. Kauppiasliiketoimintaa on Suomessa tehty jo pitkään. Siitä on opittavissa ihan kaikkeen kaupan liiketoimintaan paljon.
Kauppiaat ovat myös erittäin henkilökohtainen aihe. Keskolla työskennellessäni pääsin seuraamaan läheltä muutaman erinomaisen kauppiaan toimintaa. Se oli omiaan rohkaisemaan yrittäjän uralle lähtemisessä.