Kaupan tila

Kaupan tila

Pidemmät kirjoitukset

Ruokakaupan tila 2025

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
Oct 28, 2025
∙ Paid
3
1
1
Share

Lokakuu on ruokakaupan kuukausi. Kuukausi huipentuu keskiviikkona 29.10.2025 järjestettävään Kaupan tila ruokakauppa -seminaariin. Vielä ehdit mukaan.

Alla linkki, jonka kautta voit käydä lukemassa lisää ja ostamassa liput:

Kaupan tila 2025 kokoaa ruokakaupan kiinnostavimmat puhujat ja aiheet

Kaupan tila 2025 kokoaa ruokakaupan kiinnostavimmat puhujat ja aiheet

Arhi Kivilahti
·
Jun 6
Read full story

Seminaarin lähestyessä on hyvä aika tiivistää ruokakaupan markkinan tilannetta Suomessa. Aiheesta on kirjoitettu Kaupan Tilassa monen artikkelin voimin. Linkkaan ne tähän juttuun sekä analysoin hieman markkinatilanteen mahdollisia muutoksia.

Kilpailukentässä on tapahtumassa muutos, kun Tokmanni on alkanut tuoda Eurosparin ruokakauppoja Suomeen. Jää nähtäväksi mihin se yltää.

Tokmanni-Eurosparin avajaiset Ylöjärvellä

Tokmanni-Eurosparin avajaiset Ylöjärvellä

Arhi Kivilahti
·
Jun 13
Read full story

Hävikkiruoan puolelta tuli myös uusi haastaja myymäläkenttään.

Fiksuruoan verkkokauppa kääntyi kompaktiksi myymäläksi

Fiksuruoan verkkokauppa kääntyi kompaktiksi myymäläksi

Arhi Kivilahti
·
Sep 24
Read full story

Kaupan omista merkeistä puhuttiin kesällä ja nyt syksyllä uudestaan.

Kaupan omat merkit ruokakaupassa, hyvä vai paha vai jotain siltä

Kaupan omat merkit ruokakaupassa, hyvä vai paha vai jotain siltä

Arhi Kivilahti
·
Jun 12
Read full story
Kaupan omat merkit - hyvä vai paha?

Kaupan omat merkit - hyvä vai paha?

Arhi Kivilahti
·
Oct 25
Read full story

Myös Normalin heittämästä haasteesta tietyissä tuoteryhmissä on ollut keskustelua.

Onko Normal oikeasti halpa: hintavertailu kaupan jätteihin

Onko Normal oikeasti halpa: hintavertailu kaupan jätteihin

Arhi Kivilahti
·
Oct 22
Read full story

Myös elintarviketeollisuudesta on keskusteltu Kaupan Tilan sivuilla.

Elintarviketeollisuuden vuosi 2024

Elintarviketeollisuuden vuosi 2024

Arhi Kivilahti
·
Oct 18
Read full story

Iso kuva kotimaisessa ruokakaupassa kuitenkin liittyy kilpailuasetelmaan, joka on yksipuolistunut viimeisten vuosien aikana.

Kesko Q1/2025: ruokakaupan markkinan tavoittaminen edelleen vaikeaa

Kesko Q1/2025: ruokakaupan markkinan tavoittaminen edelleen vaikeaa

Arhi Kivilahti
·
Apr 29
Read full story
Keskon kasvu antaa vielä odottaa itseään

Keskon kasvu antaa vielä odottaa itseään

Arhi Kivilahti
·
Aug 6
Read full story

Lidlinkin kasvu on, hieman yllättäen, ollut varsin kituliasta.

Lidlin vuosi 2024 oli kituliasta kasvua hintakilpaillussa markkinassa

Lidlin vuosi 2024 oli kituliasta kasvua hintakilpaillussa markkinassa

Arhi Kivilahti
·
Sep 5
Read full story

Sen sijaan osuuskaupoilla meni hyvin viime vuonna.

Osuuskauppojen vuosi 2024 - vahva talous yhä vahvistuvassa markkina-asemassa

Osuuskauppojen vuosi 2024 - vahva talous yhä vahvistuvassa markkina-asemassa

Arhi Kivilahti
·
Jun 14
Read full story

Ja koko markkinan lukuja katsottaessa markkinassa oli käytännössä vain yksi voittaja: Prisma.

Ruokakaupan vuosi 2024 meni Prisman komennossa

Ruokakaupan vuosi 2024 meni Prisman komennossa

Arhi Kivilahti
·
Jun 17
Read full story

Vaikka Prisma olikin ainoa selkeä markkinaosuuden kasvattaja +0,6 %-yksikön kasvulla, ei S-marketinkaan vuosi ollut huono. Vaikka markkinaosuus kasvoi vain 0,1 %-yksikköä, oli S-marketin myynnin euromääräinen kasvu melkein yhtä suurta kuin Prismalla (231 M€ vs 156 M€).

Tämä kaikki herättääkin kysymyksen, voiko Prismalle löytyä pysäyttäjää? Kotimaisen kaupan historiasta ei ihan heti löydy ajanjaksoa, jolloin yksittäinen ketju kykenee dominoimaan markkinan kasvua tähän tapaan.

S-ryhmän vahva meno näkyy myös kannattavuuskehityksessä. Pandemian hellitettyä ja matkailu- ja ravintolasektorin vaikeuksien poistuttua, myös ryhmittymän tulos on kasvanut voimalla.

Siinä missä Lidlillä ja Keskon ruokakaupalla tulos on kahden viime vuoden aikana laskenut, S-ryhmän tulos on kasvanut yli 50 %:lla. On hyvä huomata, että S-ryhmän tulos muodostuu muustakin kuin heidän ruokakaupastaan. Vaikkakin ruokakauppa lienee selkeästi suurin tuloksen ajuri. Keskon luvuista puuttuvat sekä K-ruokakauppiaat, joiden myötä tulisi noin 100 M€ lisää tulosta sekä muut toimialat.

S-ryhmälle itselleen nykyisen kaltainen jyrääminen on kaikessa erinomaisuudessaan kaksiteräinen miekka. Siitä huolimatta, että S-ryhmän myynti ja tulos kasvavatkin erittäin vahvasti, voi jatkuva voittaminen tehdä organisaatiosta lepsumman. Tämä ei ole välttämättä ylimielisyyttä vaan ihan puhdasta psykologiaa. Jopa S-ryhmässä on ihmisiä töissä. :)

Mikä voisi uhata S-ryhmän markkina-asemaa?

Koska spekulointi kentän laidalla on hauskaa, tehdään sitä sitten kunnolla. S-ryhmän valta-aseman mureneminen ei tule missään tapauksessa tapahtumaan nopeasti.

Jos Tokmanni-Spar jätetään laskuista pois, S-ryhmää voi haastaa vain kaksi organisaatiota: K-ryhmä tai Lidl. Lähdetään spekuloimaan tapoja, joilla nämä kaksi kilpailijaa voisivat haastaa S-ryhmää.

Millä K-ryhmä voisi kääntää 35 vuoden trendin?

K-ryhmän kohdalla ei voi puhua huonosta suoriutumisesta, tekeehän yhtiö ruokakaupan ketjujen keskuudessa luultavasti maailman parasta tulosta. Jos kuitenkin katsotaan kilpailukykyä suhteessa markkinaan, kuvaa näyttää varsin erilaiselta.

Päivittäistavarakaupan yhdistyksen PTY:n vuositilastoja on raportoitu vuodesta 2004. Viimeisen 20 vuoden aikana K-ryhmä on kasvanut ruokakaupan markkinaa nopeammin seitsemänä vuonna. Toisin sanoen kahtena kolmasosana vuosista (13 vuotta) ryhmä on hävinnyt markkinaosuutta.

Suurin syy tähän on ollut S-ryhmän hurja nousu viimeisen 35 vuoden aikana.

Eräänlaisena vedenjakajana toiminut vuosi oli 1990. Silloin K- ja S-ryhmien markkinaosuuksien välinen ero oli suurimmillaan: 24,6 %-yksikköä. Keskon markkinaosuus kävi huipussaan vuonna 1986 (40,9 %), mutta S-ryhmän luisu jatkui vielä muutaman vuoden. Alhaisimmillaan S-ryhmän markkinaosuus oli vuonna vuonna 1990. Tänä päivänä tuntuu vaikealta käsittää, että S-ryhmän markkinaosuus oli vaivaiset 15,9 %.

Viime vuonna S-ryhmän markkinaosuus oli melkein tuon verran suurempi kuin K-ryhmän markkinaosuus. Ero oli viime vuonna huimat 15,1 %-yksikköä.

CleanShot 2025-10-27 at 10.23.16@2x.jpeg
K-ryhmän ja S-ryhmän markkinaosuuksien erotus vuosittain

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start your SubstackGet the app
Substack is the home for great culture