Siinä missä Suomessa Prisma jyräsi ruokakaupan markkinassa laajan valikoiman ja hyvän hintatason yhdistelmällä, sama tapahtui Ruotsissa ICA Maxi -hypermarketketjun toimesta.
Tammikuussa 2024 ICA Gruppenin aloittaman vahvan hintaviestinnän avulla yhtiö kasvoi selvästi muuta markkinaa nopeammin.
Käänne oli voimakas, etenkin kun huomioi, että ICA oli hävinnyt aiempina vuosina markkinaa selvästi. Vielä ennen pandemiaa ICA:n markkinaosuus oli peräti 52,3 %. Vuodeksi 2023 markkinaosuus oli tippunut jo alle 50 %:n.
ICA:n ohella ainoa markkinaosuutta kasvattamaan kyennyt ketju oli ICA Maxin päävastustaja, Willys. Sekin tosin kykeni kasvattamaan osuuttaan vaivaisen 0,01 %-yksikön verran. Willy’sin emoyhtiön Axfoodin markkinaosuus kasvoi reilusti, yritysoston avulla.
Yhtiö hankki City Gross -hypermarketketjun omistukseensa. Tosin City Grossin markkinaosuus on ollut laskusuunnassa. Tänä vuonna Axfood on siirtänyt City Grosseja Willy’sin-ketjuun. On siis oletettavaa, että City Grossin markkinaosuus jatkaa laskuaan.
Monet odottivat, että Axfood haastaisi ICA Maxeja päivittämällä City Grossin konseptin. Näin ei kuitenkaan vaikuta tapahtuneen.
Suurin häviäjä markkinassa on ollut paikallinen osuukauppa Coop Sverige. Sen markkinaosuus -0,03 %-yksikköä. Vielä ennen pandemiaa Coopin markkinaosuus oli 18,8 % ja 10 vuotta sitten peräti 20,5 %. Huima pudotus vuosikymmenessä.
Dagligvarukartan 2025 kuvaa Ruotsin markkinaosuuksien jakautumista alueellisesti. Sen mukaan ICA ja Coop ovat vahvimmillaan pohjoisen Norrlandin maakunnissa. Pohjoisimmassa Norra Norrlandissa Coopin markkinaosuus on edelleen yli 30 %.
ICAlla puolestaan on Södra Norrlandissa peräti 54 %:n markkinaosuus. Tukholmassa ICA:n osuus puolestaan on 45 %. Samaan aikaan Axfoodin osuus markkinasta on 30 % maan pääkaupungissa. Samoin Etelä-Ruotsin väkirikkaissa Gotalandin maakunnissa Axfoodin osuus on jopa yli 30 %.
Coopin ollessa kriisin partaalla, Ruotsin markkina on kulkemassa samaa kehityspolkua Suomen kanssa. Siinä missä meillä kahden suuren markkinaosuus oli viime vuonna 82,5 %, Ruotsissa osuus ylitti 75 % viime vuonna. Suomessa vastaavalla tasolla oltiin vuonna 2008.



