Miten kaupan vuosi 2024 sujui? Kuka voitti, kuka hävisi?
Kun miltei kaikki keskeiset yhtiöt ovat kertoneet viime vuodestaan, on hyvä aika vetää yhteen miten kaupan alalla meni viime vuonna ja miltä tämän vuoden näkymät näyttävät.
Tule Kaupan tila 2025 -seminaariin (10.4.2025) kuulemaan mihin kaupan ala on kehittymässä. Lavalle nousevat alan kiinnostavimmat puhujat.
Päivän ohjelma ja lipunmyynti löytyy täältä:
Kaupan alan Suomessa ja maailmalla on käynyt viime vuosina läpi poikkeuksellisen vaikeita vuosia. Pandemian ja sitä miltei heti seuranneen korkean inflaation ajan laineet ovat lyöneet voimalla etenkin erikoiskaupassa. Viime viikolla kirjoitin siitä miten pandemia-aika vaikutti kaupan alaan Suomessa.
Ukrainan sota, siitä seurannut korkea inflaatio sekä kuluttajien luottamuksen romahtaminen ovat ajaneet monet erikoiskaupan toimialat laskukierteeseen. Neljännes toisensa jälkeen on haettu merkkejä kaupan toimintaympäristön helpottumisesta. Kerta toisensa jälkeen positiiviset merkit ovat haihtuneet.
Nyt on aika katsoa miten vuoden 2024 tärkein neljännes, joulusesonki, meni kaupan alalla. Katsotaan hieman miltä markkina on näyttänyt maailmalla ja pureudutaan erityisesti kotimaisen kaupan tilanteeseen.
Tekstissä käytetyt kuvat ovat osa Kaupan Tila -raporttia. Raportin tiivistetty versio on ladattavissa Kaupan tilan -tilaajille tekstin lopussa olevan linkin kautta. Mikäli haluat kuulla lisää raportin sisällöstä tai olet kiinnostunut tilaamaan juuri teidän yrityksen tarpeisiin, laita viestiä osoitteeseen: arhi@adainsights.fi niin jutellaan lisää.
Markkinat kehittyvät eri tahdissa
Ulkomaisista markkinoista Yhdysvalloissa kaupan liikevaihto on kasvanut tasaisesti, verkossa selvästi kivijalkaa nopeammin.
Englannissa puolestaan kaupan markkina on kokonaisuudessaan kasvanut. Kasvua ovat vetäneet erikoiskauppa, jossa erityisesti verkkokauppa sekä pienemmät erikoiskaupan kategoriat ovat vetäneet kasvua. Ruokakauppa, kodin tuotteet sekä vaatekauppa puolestaan kohtasivat laskua vuoden lopulla.
Ruotsissa erikoiskauppa on toipunut inflaatioajasta hieman aiemmin kuin kotimainen kauppa. Erikoiskaupan isoista toimialoista vain kodin elektroniikan kauppa jäi vielä edellisvuotta alhaisemmalle tasolle. Jopa pitkään laskeneet rautakauppa ja kodin tuotteiden kauppa nousivat vuoden viimeisellä neljänneksellä.



Suomessa ruokakauppa sekä tavaratalot jatkavat kasvuaan erikoiskaupan pyrkiessä kohti kasvua. Kodin elektroniikkaa lukuunottamatta erikoiskaupan toimialojen myynti laski vielä vuoden lopulla. Erikoiskaupan liiton tilastojen mukaan kotimaisen erikoiskaupan myynti olisi ponnistanut kasvun puolelle (+2 %) joulukuussa 2024. Vuoden viimeinen neljännes sekä koko vuosi olivat kuitenkin sitkeästi laskussa. Joulukuun kasvua vetivät Kello- ja jalometallikauppa, Optinen ala, Kodin elektroniikan kauppa sekä vaatekauppa.