Kaupan tila

Kaupan tila

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Ruokakaupan tila Pohjoismaissa ennen vuoden viimeistä, kultaista, neljännestä
Copy link
Facebook
Email
Notes
More

Ruokakaupan tila Pohjoismaissa ennen vuoden viimeistä, kultaista, neljännestä

Hinta jakaa markkinoita voimakkaasti voittajiin ja häviäjiin, niin verkossa kuin kivijalassakin. Ainakin valtaosin.

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
Oct 28, 2023
∙ Paid

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Ruokakaupan tila Pohjoismaissa ennen vuoden viimeistä, kultaista, neljännestä
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Share

Kuluneella viikolla kolme Pohjoismaisen ruokakaupan jättiä, Axfood, ICA ja Kesko, raportoivat vuoden kolmannen neljänneksen tuloksistaan. S-ryhmä oli ehättänyt kertomaan tuloksistaan hieman suppeammin edellisenä perjantaina. Näiden tulosta pohjalta on mahdollista täsmentää kuvaa siitä miten Suomen ja Ruotsin ruokakaupassa menee.

Markkinoiden suunta vaikuttaa verraten selvältä: Hinta vetää niin Willy’siä kuin Prismaakin vahvaan kasvuun.

Willy’s on jyrännyt yhteen Euroopan vaikuttavimmista kasvutarinoista. Heidän Q3/2023 oli taas pysäyttävän vahva. Prisma puolestaan on yksi harvoja hypermarket-ketjuja, joka on kyennyt kasvamaan Lidliä tai Aldia nopeammin. Albert Heijn Hollannissa on toinen, joka on kyennyt vastaavaan.

Ruotsissa ICA rimpuilee Willy’sin perässä

Ruotsin markkinassa ICAn ongelmat (tai ”kriisi” kuten Dagligvarunyttin kolumnisti kuvasi) on saanut paljon huomiota. ICA on vuoden 2020 alusta alkaen vain kahden neljänneksen aikana (yhteensä 15 neljännestä) kasvanut markkinoita nopeammin (eli voittanut markkinaosuutta).

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share

Copy link
Facebook
Email
Notes
More