Ruotsin kilpailuviraston vaikea päätös: miten lisätä kilpailua keskittämättä markkinaa?
Muutoksen syklien pituus ruokakaupassa tekee Kilpailuviraston työstä haastavaa. Samaan aikaan suuruuden ekonomiat ajavat ruokakauppaa keskittymään eri maissa.
Viime kesän aikana Ruotsin ruokakaupassa on käyty keskustelua ruokakaupan keskittymisestä, sen seurauksista ja siihen viranomaisten mahdollisuudesta vaikuttaa kilpailuun. Ruotsin Kilpailuvirasto (Konkurrensverket) on sekä tuottanut raportin kaupan roolista ja katteista että ottanut kantaa markkinakakkosen Axfoodin yritysostoon.
11.6.2024 Axfood ilmoitti ostavansa loput 90,1 % City Gross -ketjun osakkeista. Axfood osti 9,9 % osuuden City Grossista vuonna 2021. City Gross on hypermarket-ketju, jonka markkinaosuus oli viime vuonna 3,7 %. Axfoodin mukaan viimeisen 12 kuukauden aikana City Gross teki 132 miljoonaa kruunua tappiota.
Ruotsin kilpailuvirasto on kuitenkin suhtautunut kriittisesti kauppaan. Se on pyytänyt lisätietoa niin City Grossin kuin myös Axfoodin myymälöiden myynneistä sekä tietoa City Grossin suurimmista tavarantoimittajista.
Miksi yritysosto sitten kiinnostaa Kilpailuvirastoa?
Aiemmin kesällä Kilpailuvirasto (KKV) teetti selvityksen ruokakaupan tilanteesta Ruotsissa. Raportin mukaan ruoan hinta on noussut enemmän kuin kustannukset. Raportin kirjoittajat toteavat, että kilpaillummassa markkinassa näin ei olisi tapahtunut.