Suomen suurimmat verkkokaupat vuonna 2024 sekä näkymät tälle ja tulevalle vuodelle
Verkkokauppa on tulevaisuuden kanava, jonka kehitys Suomessa on ollut maltillista. Siitä huolimatta Suomessa on paljon kiinnostavia kasvavia verkkokauppoja. Tässä artikkelissa syvennytään niihin.
Vuoden 2025 viimeinen pitkä viikonlopun kirjoitus on tänä viikonloppuna itse asiassa kaksi ilmaista juttua. Aikaisen joululahjan tarjoilee maksuratkaisuyritys Walleylle.
Erittäin lämmin kiitos Walleyn väelle tekstin mahdollistamisesta!
Verkkokaupan kasvusta Suomessa on puhuttu paljon. Suurin osa keskustelusta on kuitenkin pyörinyt kiinalaisten verkkokauppojen ympärillä. Keskustelun sävy on turhan usein lannistunut, ikään kuin kiinalaisten sekä muiden ulkomaisten verkkokauppojen vyöryn edessä ei kotimaisilla ketjuilla olisi mitään mahdollisuuksia.
Liian harvoin kotimaisesta verkkokaupasta puhutaan positiivisella kulmalla. Suomessa on paljon hyviä verkkokauppoja. Ne ovat myös kasvaneet viime vuosina, osa on jopa noussut merkittävien kauppaketjujen listalle. Meillä on myös muutamia hienoja menestystarinoita, tosin liian vähän.
Suomalaisen verkkokaupan menestys ei ole kiinni Temusta tai Amazonista. Se on kiinni niiden kyvystä ja kärsivällisyydestä omaa vahvaa liiketoimintaansa. Maailmassa on tilaa monenlaisille verkkokaupoille.
Harva suomalainen ymmärtää, kuinka merkittävä menestystarina kotimaisessa kaupassa sekä etenkin verkkokaupassa Samuli Seppälän perustama Verkkokauppa.com todellisuudessa on.
Se on ainoa suomalainen verkkokauppa, joka on aidosti vertailukelpoinen muun muassa ruotsalaisten verkkokauppojen kanssa. Lisäksi Verkkokauppa.com on niiden Motonetin sekä Mustin ja Mirrin kanssa suomalaisten erikoiskaupan ketjujen harvalukuisessa joukossa, jotka ovat kyenneet menestymään maahan tulleiden erikoiskaupan ketjujen kanssa.
Verkkokauppa.comin tilannetta ja näkymiä käsitellään erillisessä toimitusjohtaja Panu Porkan haastattelussa huomenna.
Verkkokauppa.comin ja Kärkkäisen ohella isommat menestystarinat verkossa ovat vielä varsin vähissä. Näiden kahden takana on kuitenkin iso joukko kasvavia yrityksiä, jotka seuraavien vuosien aikana nousevat hätistelemään 100 miljoonan euron rajaa. Ruokakaupan jättien ulkopuolella vain yksi kotimainen ja kaksi ulkomaista erikoiskaupan ketjua on Suomessa päässyt yli tuon rajan.
Tässä artikkelissa syvennytään siihen, millaisia verkkokauppoja Suomessa on ja miltä niiden tilanne näyttää tällä hetkellä.
Tekstin alkuun Walleyn toimitusjohtajan Marcus Siljanderin haastattelut
Walleyn kolme näkökohtaa verkkokaupan maksamisen kehitysalueista
Walleyn Suomen maajohtaja Marcus Siljander mukaan maksamisessa on nyt kolme suurta kehityslinjaa meneillään. Marcus siirtyi Walleylle kesäkuussa, kun yhtiö osti Verkkokauppa.comin kuluttajarahoitusliiketoiminnan ja sai kaupan myötä yli 90 000 uutta asiakasta.
1. BNPL kasvaa ja siirtyy vihdoin myymälöihin
”Osta nyt, maksa myöhemmin” – eli BNPL-maksutavat ovat vakiinnuttaneet asemansa suomalaisessa verkkokaupassa. Ostamisesta kuitenkin 80 % tapahtuu yhä kivijalassa. Kivijalkaan leviäminen tekee BNPL:stä yhden suurimmista kasvun mahdollistajista vuodelle 2026. Kauppiaalle tämä on joustava ja kustannustehokas vaihtoehto perinteisiin luottokortteihin verrattuna, ja tarjoaa hyödyllistä dataa ostotapahtumasta. Walleyn näkemyksen mukaan vuosi 2026 onkin lähtöpiste BNPL:n todelliselle omnichannel-laajenemiselle.
2. Ilmainen lasku houkuttelee asiakkaita ja parantaa konversiota
BNPL-maksutavat on monelle asiakkaalle ykkösvaihtoehto. Kauppiaalle tämä antaa mahdollisuuden lisätä kokonaismyyntiä, vähentää luottokorttikuluja ja parantaa konversiota.
3. Tokenisaatio on maksamisen seuraava iso askel
Tokenisoitu maksaminen on nopeasti noussut kauppiaiden kiinnostuksen kohteeksi — ja syystä. Tokenisoidussa maksamisessa asiakkaan maksutiedot korvataan digitaalisella tunnisteella, joka toimii automaattisesti sekä maksamisessa että tunnistautumisessa. Suurin harppaus tapahtuu lähivuosina myymälöissä eli juuri siellä, missä BNPL- ja laskuratkaisuillakin on vielä valtavasti tilaa kasvaa.
Verkkokaupan iso kuva Suomessa
Oheisessa kuvassa on maamme suurimmista verkkokaupoista. Listalle mahtuu mukaan 55 verkkokauppaa, joiden kaikkien liikevaihto on enemmän kuin viisi miljoonaa euroa. Listalla on viisi ruokakaupan verkkokauppaa. Kahden suuren keskusliikkeen mukaan mahtuvat Ruokaboksi, Fiksuruoka sekä Matsmart.
Ulkomaisia verkkokaupoista on 16, kun puolestaan kotimaisen erikoiskauppoja verkkokauppoja on 34.
Ruotsiin verrattuna meillä Suomessa on varsin vähän isoja verkkokauppoja. Siinä missä Verkkokauppa.com on väkilukuun suhteutettuna täysin vertailukelpoinen Ruotsin suurimpiin verkkokauppoihin. Verkkokauppa.comin jälkeen ero venähtää varsin suureksi. Myös Kärkkäisen verkkokauppa on väestöön suhteutettuna jossain määrin vertailukelpoinen Ruotsin 10 suurimman verkkokaupan kanssa.
Näiden kahden suuren verkkokaupan ohella Suomessa on laaja joukko pienempiä, mutta vahvasti kasvavia kotimaisia verkkokauppoja. Seuraavassa muutamia kommentteja kotimaisilta verkkokaupoilta.
Finnish Design Shop: syntyjään kansainvälinen
Suomen suurimman puhtaan verkkokaupan vuosi 2024 oli haastava. Toimitusjohtaja Noora Tirkkosen mukaan vuoden ensimmäinen puolikas meni laskevalla myynnin kehityksellä. Vuoden toisella puolikkaalla myynti kuitenkin kääntyi kasvuun, kuten myös kannattavuus.
Tämä vahva kehitys on jatkunut vuodelle 2025. Toimitusjohtaja Tirkkosen mukaan parempaa kohti ollaan menossa:
“vuosi 2025 on näyttäytynyt positiivisempana kuin 2024, kuluttajakysynnässä on ollut positiivisia merkkejä, vaikkakin hintavetoisuus korostuu edelleen. Olemme kuitenkin nähneet hiljalleen positiivista kehitystä myös suuremmissa kodin tavaroissa ja koemme tämän kehityksen erityisen positiivisena signaalina.”
Suurimmista ja kiinnostavimmista kehityskohteista Tirkkonen nostaa esiin tekoälyn tuottamat mahdollisuudet. Tekoälyn ohella sisällöntuotannon, etenkin videosisältöjen, merkitys kasvaa asiakkaiden ostopolussa.
Tekoäly edellyttää Tirkkosen mukaan merkittäviä investointeja. Se voi kuitenkin samaan aikaan auttaa verkkokauppoja säästämään kustannuksissa. Hän uskoo, että tekoäly tulee jatkossa vaikuttamaan merkittävästi asiakkaan ostopolun eri vaiheisiin.
Kasvun näkökulmasta Finnish Design Shopille tärkeä tulevaisuuden kasvualue on Noora Tirkkosen mukaan projektimyynti: “panostamme projektimyyntiin ja sisustussuunnittelun kautta tuleviin asiakkuuksiin, eli palveluiden avulla saatavat isommat projektit nostavat keskiostoista ja sen myötä liikevaihtoa ja parantavat kannattavuutta.”
Kansainvälisenä toimijana, jolla miltei 60 % myynnistä tulee Suomen ulkopuolelta, geopolitiikan epävarmuus nousee isoon rooliin Finnish Design Shopin tulevaisuuden suunnittelussa. Yhdysvallat on pitkään ollut tärkeä markkina yhtiölle. Aivan hiljattain yhtiö tekikin suuren avauksen maan tärkeimmässä kaupungissa New Yorkissa.
“Haluamme myös edistää Suomi-Designin asemaa ja näkyvyyttä kansainvälisesti,” toteaa Noora Tirkkonen. Tätä varten yhtiö on luonut New Yorkin kuuluisan The Metropolitan Museum of Artin (The Met) kanssa Tones of Modernism -kodintuotemalliston. Mallisto on luotu The Metin Helene Schjerfbeckin näyttelyn kunniaksi. Mallistossa Finnish Design Shop tarjoaa yhdessä The Metin sekä suomalaisten brändien kanssa (Artek, Iittala, Nikari, Hetkinen ja Lapuan Kankurit) yksinoikeudellisen valikoiman tuotteita, jotka tuovat Schjerfbeckin teosten värimaailman asiakkaiden koteihin.
Aloite malliston kehittämiseksi tuli Noora Tirkkosen mukaan The Metiltä. Vahva osoitus suomalaisen verkkokaupan brändin kasvavasta voimasta maailman merkittävimmässä kaupungissa.
Reima: digitalisoitunut perinteinen yhtiö
Jos oli viime vuodet vaikeita huonekalukaupassa, ovat ne olleet erityisen vaikeita lastenvaatteiden valmistavalle ja myyvälle Reimalle. Poistuminen Venäjältä Ukrainan sodan myötä vei yli 40 % yhtiön liikevaihdosta.
Tätä hurjaa tiputusta korvaamaan on noussut verkkokauppa, etenkin Pohjois-Amerikassa. Toimitusjohtaja Heikki Lempisen mukaan verkkokauppa kehittyi hyvin niin Yhdysvalloissa kuin myös Euroopassa:
“viime vuonna verkkokauppamme kasvoi erinomaisesti Pohjois-Amerikassa, yli 50 % edellisvuoteen verrattuna, ja Yhdysvallat nousi Reiman suurimmaksi yksittäiseksi verkkokauppamaaksi. Myös Euroopassa kehitys oli vahvasti positiivista ja myynnin lisäksi myös verkkokaupan kannattavuus parani viime vuonna.”
Tälle vuodelle vahva kasvu verkossa on jatkunut Pohjois-Amerikassa, muun muassa Black Friday -viikolla verkkokaupan myynti kasvoi peräti noin 50 %. Euroopassa, etenkin Suomessa ja Ruotsissa, verkkokaupan markkina on ollut vaikeampi.
Toinen merkittävä kasvualue yhtiölle on ollut lasten kenkien myyminen.
Reiman oma verkkokauppa on yhtiölle myös erinomainen paikka tarjota tuotteita, joita yhtiö ei myy jälleenmyyjien kautta. “Näin vahvistamme verkkokaupan roolia brändinrakentajana ja toisaalta pystymme tarjoamaan kampanjoihin erikoiseriä hyvään hintaan,” toteaa Heikki Lempinen.
Jatkossa yhtiö tulee Lempisen mukaan panostamaan entistä enemmän kanta-asiakkaisiin. Heikki Lempinen uskoo Noora Tirkkosen tavoin, että tekoälyllä tulee olemaan suuri rooli jatkossa Reiman toimintaan “markkinoinnista asiakaspalveluun”.
Tulevan verkkokaupan kasvun osalta suurimmat odotukset Heikki Lempinen asettaa Yhdysvaltoihin ja erityisesti talvituotteisiin siellä. Lempisen mukaan “niillä on selvä asema ja tarve markkinoilla.”
Reimalla verkkokaupan myynnistä jo yli 85 % tulee Suomen ulkopuolelta. Saksan ja Yhdysvaltojen rinnalle suurien verkkokauppamarkkinoiden joukkoon ovat nousseet nopeasti kasvaneet Kanada, Norja ja Puola.
Tilaa Kaupan tila sähköpostiisi. Ilmaisessa versiossa viikottainen lyhyempi päivitys. Jos haluat tukea julkaisua ja lukea viikottaisia pidempiä analyysejä, tilaa maksullinen versio.
Varuste.net: viiden kaveruksen menestystarina
Yksi viime vuosien suurimmista suomalaisen verkkokaupan menestystarinoista on ollut ulkoiluvälineiden kauppaan erikoistuneen Varuste.netin hurja kansainvälinen kasvu. Vielä 2018 Varuste.netin 16 M€ liikevaihdosta vain puoli miljoonaa euroa tuli ulkomailta.
Kuusi vuotta myöhemmin kansainvälisen verkkokaupan myynti on loikannut yli 20 miljoonan euron. Kansainvälinen verkkokauppa on jo yli kolmanneksen koko yhtiön liikevaihdosta. Erityisen tärkeitä ulkomaat ovat olleet yhtiön kasvulle viime vuosina. Vaikka Varuste.netin myynti on kuudessa vuodessa peräti kolminkertaistunut, on miltei puolet kasvusta tullut kansainvälisen verkkokaupan kasvusta.
Jopa vaikeiden viime vuosien aikana Varuste.net on kyennyt kasvamaan, vaikka yleinen ulkoiluvälineiden markkina on laskenut jo usean vuoden ajan. Jopa vaikeiden viimeisten kahden vuoden aikana yhtiön kansainvälinen verkkokauppa on kasvanut miltei 50 %.
Vuoden 2024 aikana kansainvälinen verkkokauppa kasvoi vauhdilla. Tälle vuodelle sen sijaan on ilmaantunut tummia pilviä Yhdysvaltojen tullien myötä. Niiden asettamisella oli yhtiön mukaan hyvin suora vaikutus myyntiin Yhdysvalloissa. Yhtiön toimitusjohtaja Jouni Ojaniemi toteaa: “Pohjois-Amerikka on ollut hyvin haastava heti tullien voimaantulon jälkeen.”
Vuosi 2025 on kuitenkin sujunut yhtiöllä hyvissä merkeissä. Varuste.netin talouskontrolleri Heikki Vänni huomauttaa, että Suomen myynti ja erityisesti myymälä on vetänyt yllättävän hyvin tänä vuonna. Myös monella Euroopan markkinoilla kasvu on ollut vahvaa.
Sekä toimitusjohtaja Ojaniemi että Heikki Vänni toteavat hiljattain päättyneen Black Friday -kauden olleen ennätyksellisen hyvä. Ojaniemi epäileekin marraskuun olleen yhtiön historian paras kuukausi myynnillä mitattuna.
Yhtiön sisällä oli leikkimielinen veikkaus siitä, jatkuuko Black Fridayn kasvu vai onko maailmalla yleistyvä kampanjan tehon hiipuminen nähtävissä Suomessa. Vedon voittaneella puolella ollut markkinointipäällikkö Minna Laine toteaa hymyillen, että kampanja kasvaa edelleen, ainakin Varuste.netillä. “Taktisiin toimenpiteisiin panostettiin tänä vuonna paljon, etenkin kanta-asiakkaiden suuntaan,” Laine toteaa.
Varuste.net on panostanut viime aikoina paljon kanta-asiakkaiden huomioimiseen markkinoinnin kaikissa kanavissa. Black Fridayssa iso huomio laitettiin kanta-asiakkaille tarjottuihin ennakko-osto-oikeuksiin.
Toinen asia, mihin Varuste.netillä on satsattu paljon, on asiakaskokemus. Heidän tapauksessaan hyvä asiakaskokemus tarkoittaa erityisesti nopeaa pakkaamista. Tänä vuonna varasto kykeni pakkaamaan hurjasta tilausmäärien kasvusta huolimatta iso osan tilauksista saman päivän aikana. Tehokas varasto on paitsi hyvää asiakaskokemusta, mutta helpottaa yhtiön painetta asiakaspalvelussa. Mitä paremmin logistiikka toimii, sitä vähemmän asiakkailla on tarvetta olla yhteydessä.
Toimitusjohtaja Jouni Ojaniemi muistelee omaa ensimmäistä Black Fridaytaan yhtiön palveluksessa vuonna 2021. Vielä tuolloin tilausmäärät olivat niin kovia suhteessa varaston keräilykykyyn, että Konalan varastolla pakattiin tilauksia vuorokauden läpi. Tänä päivänä työhyvinvointi on noussut Varuste.netin toiminnan keskiöön. Enää ei ole tarvetta tehdä ylitöitä. Työntekijöille halutaan tarjota aikaa nauttia vapaa-ajastaan ja ulkoilusta.
Veken Kaluste: menestyksellä vastavirtaan
Samaan aikaan, kun kotimainen huonekalukauppa on viime vuosina kärvistellyt vaikeuksissa, Veken kaluste on kasvanut vauhdilla. Vuosien 2022 ja 2024 välillä yhtiön myynti kasvoi peräti yli 35 %. Veken kalusteen toimitusjohtaja Kari Härkönen korostaa, että yhtiön filosofiana on olla ensisijaisesti verkkokauppa. Yhtiöllä on lisäksi viisi kivijalkamyymälää.
Verkkokauppa edustaa kuitenkin valtaosaa yhtiön myynnistä.
Vuoden 2025 aikana Veken kalusteen myynnin kehitys oli toimitusjohtaja Härkösen mukaan “erittäin positiivista, etenkin kannattavuuden osalta.” Härkönen toteaa, että huonekalukaupassa on käsillä samanlainen murros, minkä Härkösen aiempi työnantaja Zalando sai aikaan muotikaupassa vuosikymmen sitten.
Huonekalujen verkkokaupan iso pullonkaula on kallis logistiikka. Härkönen ymmärtää, että isojen tuotteiden kallis kuljettaminen esimerkiksi kotiovelle kannettuna voi tuntua monesta asiakkaasta pahalta. Vekellä kuitenkin Härkösen mukaan “kehitetetään logistiikkaa jatkuvasti tehokkaammaksi ja voidaan tarjota kuljetukset asiakkaille yhä edullisemmin”
Keskisen kello: kyläkaupan kainalosta ponnistanut verkkokauppa
Verkossa ja Tuurin kyläkaupan Suomen suurimpiin lukeutuvassa kivijalkamyymälässä koruja ja kelloja myyvän Keskisen kellon liikevaihto on kääntynyt viime vuosina vahvaan kasvuun pandemian jälkeisen tiputuksen jälkeen. Toimitusjohtaja Janne Sorakivi nostaa kolme tekijää kasvun taustalle.
“Viime vuosien kasvun tärkeimpiä ajureita ovat olleet:
Myynnin jakauman muutos: Vuoteen 2020 asti kasvu tukeutui vahvasti äly- ja urheilukelloihin, perinteisten kellojen ollessa alusta asti tärkeä kategoria. Vuodesta 2021 alkaen fokus on siirretty koru- ja sormuskategorioihin, joissa on saavutettu merkittäviä onnistumisia.
Kansainvälinen myynti: myynti kansainvälisten verkkokauppojemme klockmagasinet.com ja watchesonline.com kautta on kasvanut tasaisesti.
Tukku- ja yritysmyynti: 2025 aloitettu tukkumyynnin kanavastrategia on alkanut lupaavasti. Painotamme tässä kanavassa erityisesti omia tuotemerkkejämme sekä kellomerkkejä, joissa toimimme maahantuojana Suomeen.”
Janne Saarikivi korostaa, että yritys rakentaa kasvuaan panostamalla asiakaskokemukseen nopeiden toimitusten muodossa. Toinen elementti asiakaskokemuksen kehittämisessä ovat lisäpalvelut, kuten kaiverrukset sekä lahjapaketointi. Jälkimmäinen varsin hyvä lisäpalvelu tuoteryhmässä, joka painottuu vahvasti lahjoihin.
Kolmas elementti asiakaskokemuksen kehittämisessä on asiakaspalvelun tarjoaminen monipuolisesti niin chatissä, puhelimitse kuin myös sähköpostilla. Arvokkaiden tuotteiden asiakaspalvelussa tärkeässä roolissa ovat sekä tuotteiden asiantuntemus kuin ratkaisuihin pyrkivä nopea ja henkilökohtainen asiakaspalvelu. Asiakasta ei jätetä odottamaan ratkaisua, van hänen ongelmiinsa pyritään organisatorisen pallottelun sijaan löytämään ratkaisu mahdollisimman nopeasti.
Sorakiven mukaan kasvu on jatkunut vahvana myös tänä vuonna: “tavoitteena on Keskisen kellon historian suurin liikevaihtotaso.” Vahvaa kasvua on siis luvassa.
Olo-apteekki: apteekkimarkkinaa digitalisoimassa
Apteekkitoimiala on ruokakaupan ohella hitaimmin verkkoon siirtyneistä kaupan toimialoista Suomessa. Ruotsin verkkokauppaihmeen syntymisen tiellä on monen muun tekijän ohella jäykkä sääntely. Sääntelyn hankaluudesta huolimatta Suomessa on vauhdilla kasvava puhdas verkkoapteekki, Olo-apteekki.
Toimitusjohtaja Aleksi Routaman mukaan viime vuoden myynti oli noin 13 miljoonaa euroa. Siinä kasvua oli noin 60 %. Tälle vuodelle hän toteaa kasvun jatkuneen miltei yhtä kiivaana, noin 50 %:ssa. Sillä yhtiö nousee 20 miljoonan euron tasolle myynnissä.
Kasvulle ei ole näköpiirissä rajaa, koska Suomen apteekkimarkkinasta vain noin prosentti on Routaman mukaan verkossa. Matka Ruotsin noin 25 %:iin on vielä pitkä. Sinne pääsemiseksi myös sääntely pitänee muuttua.
Kaikesta huolimatta kannattavuuden puolelle nousseella Olo-apteekilla lienee vielä monta kasvuvuotta edessään.
Levykauppa Äx ja Dick Johnson: kaksi vahvasti erikoistunutta verkkokauppaa
Sekä fyysisiin levyihin ja elokuviin keskittynyt Levykauppa Äx että miesten kosmetiikkaan erikoistunut Dick Johnson ovat molemmat kasvaneet vahvalla erottumisella. Molempien yhtiöiden hallituksissa vaikuttava Mika Syrenius kommentoi, että yhtiöiden menestyksen taustalla on erinomaisen johtamisen ohella myös talouden perusvire.
Sekä Äx että Dick Johnson myyvät matalamman hintapisteen tuotteita, joita on voinut ostaa itselle tai lahjaksi. Esimerkiksi Levykauppa Äx:n kohdalla tämä näkyy siinä, että kalliiden konserttilippujen sijaan monet asiakkaat ovat päätyneet ostamaan mieluummin levyjä.
Levykauppa Äx:n kohdalla Syrenius korostaa, että yhtiö “edelleen parantaa juoksuaan, vaikka historiaa on jo 25 vuotta.” Vuoden 2023 pientä notkahdusta lukuunottamatta yhtiön myynti onkin kehittynyt vahvasti viime vuosina.
Erityisen merkittävä muutos viime vuonna oli pandemian jälkeen laskusuunnassa olleen kannattavuuden merkittävä loikka ylöspäin. Sen myötä yhtiön kannattavuus palasi pandemian aikaiselle vahvalle 10 % liikevoittotasolle.
Syrenius alleviivaa, että Levykauppa Äx:n tapauksessa on kyse sekä verkkokaupan menestyksestä että myymälöiden kasvusta. “Viime vuonna myymälät alkoivat taas voittamaan osuutta. Tänä vuonna verkko on alkanut nykimään isompaa kasvua.”
Levykauppa Äx:n mielenkiintoisin ulottuvuus ovat sen myymät tuotteet. Yhtiö myy sekä musiikkia että elokuvia fyysisten tallenteiden muodossa. Vaikka sekä musiikki että elokuvat ovat menneet digitaaliseen muotoon, monet haluavat vielä ostaa fyysisiä versioita.
Mika Syrenius korostaakin, että Levykauppa Äx on kyennyt luomaan itselleen markkinaraon markkinaan, josta muut tuntuvat kaatuvan vasemmalta ja oikealta.
Miesten kosmetiikkaan, partaan, tukkaan ja kasvoihin erikoistunut Dick Johnson on sen sijaan hyvin erilainen kasvutarina omassa markkinaraossaan. Syreniuksen mukaan “firma on aivan loistavassa lennossa. Se on löytänyt oman tavan tehdä asioita kannattavasti ja myös kansainvälistyä.”
Pandemian jälkeen yhtiön kasvu heilui usean vuoden ajan neljän ja viiden miljoonan euron välillä, kunnes viime vuonna kasvu pomppasi kolmanneksella. Tänä vuonna kasvu jatkuu vielä vahvempana, kun liikevaihto tuplaantunee. Kasvu tulee erityisesti ulkomailta, jossa Saksa on suuressa roolissa. Syreniuksen mukaan Saksassa liikevaihto tulee “moninkertaistumaan ja ohittaa Suomen liikevaihdon”.
Dick Johnsonin kohdalla kasvun tärkeä ajuri on Mika Syreniuksen mukaan ollut markkinoinnin muutos. Yhtiön tapauksessa mainonnan kautta kasvu ei ole tullut “teknisen säätämisen”, vaan luovan työn kautta. Erityisesti Mika Syrenius nostaa esiin Metan alustan sekä mainosten luovan sisällöbn merkityksen. “Dick Johnson on onnistunut erittäin mainosten laadussa ja määrässä, se on heille kilpailutekijä.”
Elefantitkin alkavat tanssia pikku hiljaa: Stockmann ja S-ryhmä
Stockmann: vanha rouva menee pikku hiljaa verkkoon
Suuremmista kaupan yhtiöistä Stockmannia on vuosia kritisoitu verkkokaupan sivuuttamisesta. Viimeisen vuoden aikana Stockmannin raportoima verkkokaupan myynti on alkanut näyttää vakaan kasvun merkkejä. Yhtiön myynnistä ja markkinoinnista vastaava Päivi Itkonen-Melartin luonnehtiikin verkkokauppaa ”kasvukanavaksi” yhtiölle.
Toisaalta, verkkokaupan kannattavuuden kehittäminen on ollut myynnin kasvattamisen ohella Stockmannin kehittämisen painopisteenä. Lisäksi suoraviivaisen verkkokaupan konversion mittaamisen sijaan Stockmannin omnichannel-ajattelun keskiössä on mahdollistaa asiakkaalle ostaminen kanavasta riippumatta. Itkonen-Melartin toteaa, ”kansainvälistä verkkokauppakilpailua vastaan vahvin etumme on edelleen uniikki fyysinen asemamme seitsemässä kaupungissa. Taustalla olemme tehneet myös paljon työtä muun muassa toimitusketjun ja toimitustapojen optimoinnin parissa.”
Asiakaskokemuksen kokonaisvaltaisen kehittämisen ohella Itkonen-Melartin nostaa sosiaalisen ostamisen ja suositut Live Shopping -tapahtumat. Ne ovat kasvavassa määrin tärkeä osa Stockmannin digitaaliselle kasvulle.
Itkonen-Melartin odottaa verkkokaupalta kasvua kaikissa yhtiön kategorioissa, muodissa, kauneudessa ja kodissa. Vielä Suomeakin kovempaa kasvua hän odottaa Virossa ja Latviassa.
Digitaalisen(kin) kasvun keskiössä Stockmannilla on kanta-asiakas, ”Stockmannin lojaali ydinkohderyhmä ja asiakkaidemme kannustaminen monikanavaisen ostokäyttäytymisen suuntaan luovat pohjaa kasvulle. Näemme, että sekä fyysisessä tavaratalossa että verkossa ostoksia tekevä asiakkaamme keskittää jopa viisi kertaa enemmän hankintoja meille verrattuna asiakkaaseen, joka asioi meillä vain yhdessä kanavassa.”
S-ryhmä: yllättävän suuri myös käyttötavaran verkkokaupassa
Suomalaisen kaupan jättiläinen ja myös verkkokaupan ykkönen S-ryhmä kasvaa verkossa monella saralla. Ruoan verkkokaupassa S-ryhmä nousi markkinaykköseksi muutama vuosi sitten. Sittemmin kasvu on jatkunut markkinaa nopeampana. Viime vuonna kasvua oli S-ryhmän Jarkko Kyttäsen mukaan +18 %. Tänä vuonna vahva meno on jatkunut vielä nopeampana.
Yhdeksi syyksi ruoan verkkokaupan kasvulle Kyttänen nostaa hiljattain lanseeratut ruokakaupan pikatoimitukset, jotka ovat kasvaneet vahvasti. Kyttänen uskoo myös ensi vuonna kasvua tulevan erityisesti pikatoimituksista.
Suurempi yllätys S-ryhmän osalta on käyttötavaran verkkokaupan kasvu sekä erityisesti sen mittakaava. Fonectan Finder-tietokannasta löytyi yritys nimeltä S-Verkkokauppa Oy. Saamieni tietojen mukaan kyseessä on käyttötavaran sekä Sokoksen verkkokauppojen myynnit.
Yllättävintä S-Verkkokaupan osalta oli sen myynnin suuruus. Vaikka 55 M€ ei ole S-ryhmän monimiljardisessa mittakaavassa paljon, nousee sillä suomalaisen erikoiskaupan verkkokauppojen listauksessa kahdeksanneksi suurimmaksi.
Jarkko Kyttäsen mukaan myös kasvu käyttötavarakaupan kahdessa verkkokaupassa on ollut voimakasta. Vuonna 2024 Prisma.fi kasvoi miltei 100 % ja Sokoksenkin verkkokauppa kolmanneksella. Sokoksella kasvu on jatkunut yhtä vahvana ja Prismallakin kasvua on ollut kunnioitettavat 50 %.
Prisman kasvun taustalla on Jarkko Kyttäsen mukaan sekä valikoiman laajentamista että kahden tunnin myymälänoudon lanseeraamista. Myös Sokoksen puolella verkkokaupan tilauksia voi noutaa niin Sokoksen omista myymälöistä kuin myös Prismoista.












