Verkkokauppa.com löysi vihdoin kasvun ja erityisesti kannattavuuden
Verkkokauppa.comin elpyminen kasvun puolelle antaa toivoa monelle muulle kaupan yhtiölle parempaa voisi olla edessä.
Yksi viime vuosina eniten talouden alakulosta kärsinyt kaupan alan yhtiö on Verkkokauppa.com. Kesän 2021 jälkeen yhtiön myynti ehti laskea huimat 13 neljännestä peräjälkeen, yli kolme vuotta. Huima muutos kasvuyhtiölle, jonka liikevaihto oli aiemmin lähinnä kasvanut.
Yhtiö on kuitenkin vuosien aikana tehnyt monia oikeita toimenpiteitä ja lasku on ajoittain ollut verraten pientä. Tämän vuoden ensimmäiselle neljännekselle Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Panu Porkka pääsi kuitenkin pitkästä aikaa kertomaan kasvavasta myynnistä. Vielä vahvempaa yhtiön tuloksessa oli sen kannattavuuden kehittyminen. Se oli tosin ehtinyt nousta paremmalle tasolle jo viime vuoden lopulla.
Vuoden alussa myynti kasvoi +2,3 %. Kasvua tapahtui molemmissa kanavissa, mutta verkkokauppa veti kasvua, +7,2 %. Verkkokaupan kasvua kiihdytti erityisesti suuren suosion saaneet pikatoimitukset. Niiden myynti kasvoi peräti +21 %. Myös kuluttajakauppa kasvoi hyvin, +7 %.
Tuotepuolella yhtiön ydinkategoriat kasvoivat +3,5 % (vastaavat 86,6 % koko myynnistä). Tuoteryhmistä toimitusjohtaja Porkka nostaa Viihteen ja IT:n. Hänen mukaan Suomen siirtyminen treräväpiirtolähetyksiin auttoi televisioiden kasvua vuoden alussa.
Omat merkit nostamassa myyntikatetta ennätystasolle
Yhtiön kannattavuuteen vaikuttanee omien tuotteiden myynnin vahva +36 % kasvu. Omilla tuotteilla on perinteisesti huomattavasti parempi katerakenne kuin kodin elektroniikan suurten brändien tuotteilla. Omien tuotteiden osuus myynnistä nousee tasaisesti ja on nyt 6,7 %.
Kannattavuuden osalta myyntikate-eurot paranivat noin 10 %:lla nostaen myyntikatteen peräti 18,8 %. Vaikka luku voi tuntua monen muun kaupan toimialan edustajan mielessä matalalta, on kyseessä korkein myyntikate Verkkokauppa.comille ainakin sitten vuoden 2016. Panu Porkan mukaan myyntikatetta vahvisti varastonkierron tehostuminen, paremmat kaupalliset ehdot toimittajilta sekä onnistunut dynaaminen hinnoittelu.
Näiden sekä tehokkaan kustannusten hallinnan seurauksena yhtiön liiketulos nousi viime vuoden tappiosta jo 2,9 %:iin.
Kaikkinensa voi sanoa, että Verkkokauppa.comin pitkään odotettu kasvun alkua on saapunut. Seuraava kysymys on miten hyvin se pitää epävakaassa toimintaympäristössä, jossa toki alkaa olla myös merkkejä paremmasta. Verkkokauppa.com on hyvissä asemissa jatkaa kasvuaan.
Erityisen suuressa roolissa ovat pikatoimitukset, joiden kasvu tuntuu vain kiihtyvän. Viime vuoden lopulla yhtiö kertoi pikatoimitusten olleen 16 % kaikesta verkkokaupasta. Alkuvuodelle luvun on helppo kuvitella nousevan entisestään.
Tämän ohella omien merkkien määrän kasvattaminen ja niiden brändien vahvistaminen on keskeinen erottumistekijä yhtiölle varsin brändivetoisella toimialalla.