Alv:n korotus kiihdyttää kaupan siirtymistä erikoiskaupasta ruokakauppaan
Hallituksen tällä viikolla julkistama suunnitelma yleisen arvonlisäverokannan nostamisesta 25,5%:iin on myrkkyä muutenkin vaikeassa tilanteessa tuskailleelle erikoiskaupalle.
Viime vuodet suomalaisen kuluttajan luottamus on ollut ennätyksellisen alhaista. Tämä on näkynyt erikoiskaupan heikkona myynnin kehityksenä. Samaan aikaan ruokakauppa on kasvanut läpi niin pandemian kuin kovan inflaation (myynnin määrät olivat laskussa, eivät eurot).
Erikoiskaupan puolella on kuitenkin yksi osa-alue, joka on onnistunut kasvamaan ruokakaupan tavoin: tavaratalot.
Nimestään huolimatta tämä kategoria ei ole kasvanut Stockmannin tai Sokoksen vahvan kasvun myötä, vaan muiden monia tuotekategorioita myyvien kaupan yleisketjujen toimesta.