Amerikkalaiset jätit kasvoivat vaihtelevasti viime vuonna
Yhdysvaltojen kauppajätit Walmart, Costco, Home Depot ja Target toimivat kiinnostavina ilmapuntareina kaupan alan kehitykseen. Samat ilmiöt vetävät kuin Euroopassa: ruoka, hinta ja verkko.
Tule Kaupan tila 2025 -seminaariin (10.4.2025) kuulemaan mihin kaupan ala on kehittymässä. Lavalle nousevat alan kiinnostavimmat puhujat.
Päivän ohjelma ja lipunmyynti löytyy täältä:
Ruokakauppa tuo tasaista kasvua myös Yhdysvalloissa. Neljästä jätistä ruokakauppaan nojaavat (noin puolet myynnistä molemmilla) Walmart ja Costco. Molemmat jatkoivat vahvaa sekä hyvin tasaista kasvuaan.
Samaan aikaan käyttötavarakaupan puolella toimivien Home Depot:n ja etenkin Targetin myynnin kasvu on ollut kituliasta. Targetin tapauksessa myynti on laskenut jo kahden vuoden ajan.
Home Depot:n myynti on kärsinyt viime vuosina, samalla tavalla kuin miltei kaikilla suurilla rautakaupan ketjuilla. Yhtiö kuitenkin onnistui ponnistamaan kasvuun (+4,5 %), osin uusien myymälöiden avaamisen sekä yrityskaupan avittamana. Vertailukelpoinen myynti oli nipin napin edellisvuoden tasoa korkeammalla (+1,0 %).
Vaikeat viime vuodet ovat heijastuneet sekä Targetin että Home Depot:n kannattavuuteen. Molempien liiketulos% on tippunut merkittävästi vuoden 2021 huipuista.
Walmart ja Costco etenevät kuin höyryjuna
Walmartilla ja Costcolla sen sijaan myynti on käynyt vahvasti myös vuoden 2021 jälkeen. Walmartin liikevaihto on kasvanut viimeisten kolmen vuoden aikana $108 miljardilla, siis yhden Targetin vuotuisella liikevaihdolla.
Yhtiön toimitusjohtaja kiteytti Walmartin hyvän tilanteen: ”We have momentum driven by our low prices, a growing assortment, and an eCommerce business driven by faster delivery times. We’re gaining market share, our top line is healthy, and we’re in great shape with inventory.”
Erityisesti Walmartilla kasvun tärkein lähde on ollut verkkokauppa. Kahden viime vuoden aikana verkkokaupan myynnin kasvu on tuonut yli puolet kaikesta kasvusta Walmartilla. Huima saavutus ottaen huomioon, että Walmartin myymäläliiketoiminnan vuotuinen liikevaihto lähentelee $400 miljardia. Viime vuonna 17,1 % kaikesta Walmartin myynnistä Yhdysvalloissa tuli verkon kautta.
Verkkokaupan myynti on kasvanut koko ajan, myös pandemian jälkeenkin. Q4/2019 jälkeen verkkokaupan myynti on yli kolminkertaistunut ja siitä on tullut tärkein kasvun ajuri yhtiölle.
Walmartilla, kuten niin monella muulla verkkokaupalla aiemmin, toimitusten nopeuden parantaminen on toiminut kasvun ajurina. Walmartin tapauksessa nopeus mahdollistetaan hyödyntämällä yhtiön 4 700 supercenterin verkostoa Yhdysvalloissa.
Wall Street Journalin artikkelissa kerrotaan, että Walmart tuplasi viime vuonna saman päivän aikana toimitettujen tuotteiden määrän. 93% amerikkalaisista voi tilata toimituksen Walmartin supercentereistä saman päivän aikana.
Vaikka Walmartilla on vielä pitkä matka Amazonin lukemiin, on Walmart ottamassa Amazonin omaa myyntiä kiinni kovaa vauhtia. Siinä missä ennen pandemiaa Amazonin oma myynti oli kuusinkertainen Walmartin Yhdysvaltojen verkkokauppaan, on Amazon tänä päivänä enää kolminkertainen.
Myös Targetilla verkkokauppa on ollut kasvun lähteenä, kun myymälöiden myynti on laskenut. Verkkokauppa onkin ohittanut jo pandemia-ajan huipputasot. Miltei 20% Targetin myynnistä (19,6 %) tuli viime vuonna verkon kautta.