Ruokakaupan markkina vuonna 2023 oli haastava, etenkin K-ryhmän näkökulmasta. Pääkilpailija S-ryhmä kasvatti ainoana markkinassa markkinaosuuttaan. Keskon myynti K-ruokakaupoille kasvoi 2,7 %, kun koko ruokakaupan markkina kasvoi 6 % ja hinnat kasvoivat 9 %. Markkinan kasvu tuli erityisesti S-ryhmän Prisma ja S-market -ketjuilta.
Vuosi oli siis vaikea K-ryhmässä hintojen (inflaatio) kasvaessa myyntiä enemmän. Tämä tarkoitti, että myynnin määrät todellisuudessa laskivat. Tämä ei ole pitkässä juoksussa hyvä tilanne.
Fonecta on tarjonnut Kaupan tilalle mielenkiintoista dataa siitä miten K-kauppiaiden vuosi 2023 sujui. Tämän päälle aineistossa on tietoa myös aiempien vuosien myynneistä (2018-2023).
Aineisto on äärimmäisen mielenkiintoinen kuvaus siihen miltä vaikea markkinatilanne näytti K-kauppiaiden perspektiivistä. Ruokakaupan puolella K-kauppiaat lopulta muodostavat K-ryhmän.
Muutama sana aineistosta
K-kauppiasliiton mukaan Suomessa on 826 K-ruokakauppiasta. Fonectalta saadussa aineistossa on mukana 420 K-kauppiaan yhtiöiden luvut. Kyseessä ovat osakeyhtiöt. Kaikki K-kauppiaat eivät toimi osakeyhtiön kautta. Tästä syystä materiaali ei ole täydellinen otos kaikista K-kauppiaista.
Aineistossa mukana olevien kauppiaiden myynti viime vuonna oli yhteensä 4,5 miljardia euroa. Tämä on 67,5 % koko K-ryhmän ruokakaupan vähittäis- ja yritysasiakasmyynnistä (yhteensä 6 657,8 M€). Aineisto siis edustaa kattavasti K-ruokakauppiaita ja piirtää hyvän kuvan siitä miten vuosi on mennyt.