Kolme teemaa odotuksille joulukaupan tuloksista
Joulunajan tuloskausi käynnistyy suomalaisten kaupan yhtiöiden osalta ensi viikolla. Tällä viikolla saimme esimakua muutaman ruotsalaisen yhtiön tulosten muodossa.
Kaupan alan kriittisen tärkeän joulusesongin tuloskausi on käynnistynyt. Suomalaisten kaupan yritysten osalta tuloskausi saa ensi viikolla äkkilähdön, kun Kesko, Fiskars, Verkkokauppa.com ja Stockmann (Lindex Group) raportoivat viime vuodestaan.
Tällä viikolla on saatu pientä esimakua Pohjoismaisen kuluttajan tilasta, kun muutama ruotsalainen yhtiö raportoi tuloksistaan. Niistä sai myös pientä viitettä kaupan tilanteesta Suomessa. Lisäksi Verkkokauppa.com antoi ennakkotietoja ensi viikon tulosjulkistuksestaan.
Tällä viikolla syvennytään siihen mitä olemme jo kuulleet joulukaupasta ja mitä näistä on tulkittavissa kotimaisen kaupan tuleviin julkistuksiin. Yksi kiinnostava kysymys erikoiskaupan yhtiöiden tulosten taustalla on arvonlisäveron korotus 25,5%:iin viime syyskuun alusta. Näkyykö korotus erikoiskaupan tuloksissa?
Joulukaupan osalta hahmotin kolme teemaa, joita seurata tulevien viikkojen osalta.
Alkuun on vielä hyvä tuoda muistutuksena se missä tilanteessa kuluttajien luottamus menee. Kuluttajien luottamus on edelleen alhainen. Positiivista kuitenkin on jo pitkään jatkunut positiivinen kehitys, joka kiihtyi loppuvuodesta. Kuluttajien luottamus on kuukaudesta toiseen lähempänä nollaa kuin edellivuonna.
1. Lähteekö rautakauppa kohti kasvua?
Vaikka joulu ei olekaan rautakaupan sesonki, on vuoden viimeinen neljännes tänä vuonna kiinnostava rautakaupallekin. Rautakaupan synkät viime vuodet saivat kevyttä valoa tunnelin päähän viime vuoden kolmannella neljänneksellä, kun K-Rauta raportoi Suomen osalta hienoista kasvua, osittain pehmeiden vastalukujen mahdollistamana.