Kaupan tila

Kaupan tila

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Kolme ulottuvuutta kauppakeskusten vertailussa

Kolme ulottuvuutta kauppakeskusten vertailussa

Mikä kauppakeskus nousee kärkeen, kun vertaillaan myynnin ja tehokkuuden näkökulmasta.

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
Nov 06, 2023
∙ Paid
1

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Kolme ulottuvuutta kauppakeskusten vertailussa
Share

Helsingin Sanomat kirjoitti eilen pitkän artikkelin Suomen suurimmasta kauppakeskuksesta, Jumbosta. Vaikka Jumbo on myynnillä mitattuna Suomen suurin kauppakeskus, on hyvä tunnistaa, että kauppakeskuksien menestystä voi mitata myös muilla tavoilla.

Kaupan alalla usein yksikön koko korreloi vahvasti sen kanssa kuinka paljon kyseinen yksikkö myy.

Tämä pätee myös kauppakeskuksiin. Jumbo on toiseksi suurin kauppakeskus heti Lempäälän Ideaparkin jälkeen. Viisi suurinta kauppakeskusta ovat myös viisi eniten myyntiä tuottavaa, joskaan ei suoraan koon mukaisessa järjestyksessä. Iso Omena on toiseksi suurin kauppakeskus myynnillä mitattuna, mutta vasta 5. suurin koon mukaan.

Tässä jutussa kauppakeskuksia laitetaan järjestykseen ja vertaillaan puhtaan myynnin lisäksi kolmella mulla olennaisella mittarilla: myyntiä per kävijä, myyntiä per neliö sekä myynninkehitys.

Kuinka moni ostaa ja paljollako?

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share