Kolme ulottuvuutta kauppakeskusten vertailussa
Mikä kauppakeskus nousee kärkeen, kun vertaillaan myynnin ja tehokkuuden näkökulmasta.
Helsingin Sanomat kirjoitti eilen pitkän artikkelin Suomen suurimmasta kauppakeskuksesta, Jumbosta. Vaikka Jumbo on myynnillä mitattuna Suomen suurin kauppakeskus, on hyvä tunnistaa, että kauppakeskuksien menestystä voi mitata myös muilla tavoilla.
Kaupan alalla usein yksikön koko korreloi vahvasti sen kanssa kuinka paljon kyseinen yksikkö myy.
Tämä pätee myös kauppakeskuksiin. Jumbo on toiseksi suurin kauppakeskus heti Lempäälän Ideaparkin jälkeen. Viisi suurinta kauppakeskusta ovat myös viisi eniten myyntiä tuottavaa, joskaan ei suoraan koon mukaisessa järjestyksessä. Iso Omena on toiseksi suurin kauppakeskus myynnillä mitattuna, mutta vasta 5. suurin koon mukaan.
Tässä jutussa kauppakeskuksia laitetaan järjestykseen ja vertaillaan puhtaan myynnin lisäksi kolmella mulla olennaisella mittarilla: myyntiä per kävijä, myyntiä per neliö sekä myynninkehitys.