Kaupan tila

Kaupan tila

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Kuvaus siitä miten luodaan vuosikymmeniä kestävä kauppayhtiö - Keskon historiikki osa 1

Kuvaus siitä miten luodaan vuosikymmeniä kestävä kauppayhtiö - Keskon historiikki osa 1

Keskon historiikki sisältää kiinnostavia elementtejä siihen millä Keskon ruokakaupan ylivoima rakennettiin 60- ja 70-luvuilla.

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
Jan 20, 2024
∙ Paid
1

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Kuvaus siitä miten luodaan vuosikymmeniä kestävä kauppayhtiö - Keskon historiikki osa 1
2
Share

Viime vuoden lopulla julkaistiin Keskon historiikki, ”Rohkea kauppajätti”. Vaikka kyseessä on monella tapaa perinteinen yrityshistoriikki, on Anitra Komulainen onnistunut hyvin kuvaamaan Suomen suurimman kaupparyhmän polun läpi vuosikymmenien ja monen vaikean haasteen.

Keskon vaikutus kotimaiseen kauppaan ja jossain määrin myös yhteiskuntaan on merkittävä. Miltei jokainen ikuinen tuntee ainakin nimeltä K-kaupan Väiskin (vaikkei olisi koskaan nähnytkään itse mainoksia). Moni myös muista Vaatehuoneen Simon ja ”ysiysi”-hinnat.

K-kaupan ikonisia mainoskasvoja: Väiski, Simo ja Topi. Kuvien lähde: Rohkea kauppajätti

Kirja on seikkaperäinen kuvaus Keskon historian erilaisiin vaiheisiin. Tässä tekstissä pyritään keskittymään muutamiin olennaisimpiin ajanjaksoihin. Kirja on jaoteltu pitkälti pääjohtajien kausien mukaan. Tästä tekstistä on jätetty pois nykyisen pääjohtajan, Mikko Helanderin, kausi. Hänen kauttaan käsitellään omassa kirjoituksessa ensi viikolla.

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share