Q1/2025: erikoiskauppa alkaa elpyä Ruotsissa, hieman myös Suomessa
Viikon kirjoitus on tuhti paketti tilastoja niin kaupan markkinoista, markkinoita ennakoivista tunnusluvuista kuin Suomen ja Ruotsin kiinnostavimmista kaupan yhtiöistä.
Kahden edellisen viikon aikana käynnistynyt kaupan alan tuloskausi on edennyt siihen pisteeseen, että liuta suuryrityksiä on ehtinyt raportoida alkuvuoden tuloksensa. Nämä tulokset luovat kuvaa siitä miten kaupan alan vuosi on käynnistynyt Suomessa sekä Ruotsissa.
Yleiskuva ensimmäisten tulosten pohjalta on, että erikoiskaupan myynti alkaa kääntymään kasvuun useamman vaikean vuoden jälkeen. Erityisen selkeästi tämä näkyy Ruotsissa, jossa niin markkinoiden kuin yksittäisten yritysten osalta on raportoitu kasvua laajalti.
Suomessa kasvu ei ole yhtä pitkällä kuin Ruotsissa. Siitä huolimatta tilanne näyttää valoisammalta myös Suomessa. Tilastokeskuksen luokittelemista erikoiskaupan toimialoista sekä kodin elektroniikan että kulttuurin ja vapaa-ajan tuotteiden myynti kääntyi vuoden alussa kasvuun. Samaan aikaan pitkään vähittäiskaupan kasvua vetäneiden ruokakaupan ja tavaratalojen kasvu on hiipunut.
Erikoiskaupan toimialoista kodin tuotteiden myynti on jatkanut laskussa. Mielenkiintoinen yksityiskohta kodin tuotteiden osalta on, että Tilastokeskuksen raportoima markkinan kehitys on vuosia ollut merkittävästi heikompaa kuin Päivittäistavarayhdistyksen (PTY) jäsenten myynnin kehitys. PTY:n jäsenten osalta kyse on erityisesti hypermarket-kaupasta. Hypermarketien käyttötavaran myynti tuntuu hyötyneen viime vuosina ruokakaupan erikoiskauppaa selvästi vahvemmasta myynnin kehityksestä.
Kaupan alan kehitystä ennakoivat tunnusluvut myös osoittavat edelleen lupaavia merkkejä vähittäiskaupan kasvun osalta. Kuluttajien luottamus on edelleen vahvasti miinuksella, mutta kuukausi kerrallaan se hivuttautuu lähemmäs positiivisia lukuja. Moneen erikoiskaupan toimialaan vaikuttava asuntokauppa puolestaan on osoittanut elpymisen merkkejä jo reilun vuoden ajan. Jopa pitkään syväjäässä ollut uusien asuntojen kauppa alkaa elpymään.
Myös hintakehitys on Suomessa ollut hyvin maltillista. Matala inflaatio yhdessä laskevan korkotason kanssa tukevat kuluttajien luottamuksen elpymistä. Esimerkiksi ruoan hinnan kehityksen osalta muissa Pohjoismaissa inflaatioluvut ovat selvästi korkeampia kuin Suomessa.
Yritysten osalta viimeisten kahden viikon aikana iso joukko kiinnostavia yrityksiä on raportoinut tuloksiaan. Ohessa tiivistelmä kiinnostavimmista.