Kaupan tila

Kaupan tila

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Q1/2025: erikoiskauppa alkaa elpyä Ruotsissa, hieman myös Suomessa
Copy link
Facebook
Email
Notes
More

Q1/2025: erikoiskauppa alkaa elpyä Ruotsissa, hieman myös Suomessa

Viikon kirjoitus on tuhti paketti tilastoja niin kaupan markkinoista, markkinoita ennakoivista tunnusluvuista kuin Suomen ja Ruotsin kiinnostavimmista kaupan yhtiöistä.

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
May 03, 2025
∙ Paid
1

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Q1/2025: erikoiskauppa alkaa elpyä Ruotsissa, hieman myös Suomessa
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Share

Kahden edellisen viikon aikana käynnistynyt kaupan alan tuloskausi on edennyt siihen pisteeseen, että liuta suuryrityksiä on ehtinyt raportoida alkuvuoden tuloksensa. Nämä tulokset luovat kuvaa siitä miten kaupan alan vuosi on käynnistynyt Suomessa sekä Ruotsissa.

Yleiskuva ensimmäisten tulosten pohjalta on, että erikoiskaupan myynti alkaa kääntymään kasvuun useamman vaikean vuoden jälkeen. Erityisen selkeästi tämä näkyy Ruotsissa, jossa niin markkinoiden kuin yksittäisten yritysten osalta on raportoitu kasvua laajalti.

Tilaa Kaupan tila sähköpostiisi. Ilmaisessa versiossa viikottainen lyhyempi päivitys. Jos haluat tukea julkaisua ja lukea viikottaisia pidempiä analyysejä, tilaa maksullinen versio.

Suomessa kasvu ei ole yhtä pitkällä kuin Ruotsissa. Siitä huolimatta tilanne näyttää valoisammalta myös Suomessa. Tilastokeskuksen luokittelemista erikoiskaupan toimialoista sekä kodin elektroniikan että kulttuurin ja vapaa-ajan tuotteiden myynti kääntyi vuoden alussa kasvuun. Samaan aikaan pitkään vähittäiskaupan kasvua vetäneiden ruokakaupan ja tavaratalojen kasvu on hiipunut.

Erikoiskaupan toimialoista kodin tuotteiden myynti on jatkanut laskussa. Mielenkiintoinen yksityiskohta kodin tuotteiden osalta on, että Tilastokeskuksen raportoima markkinan kehitys on vuosia ollut merkittävästi heikompaa kuin Päivittäistavarayhdistyksen (PTY) jäsenten myynnin kehitys. PTY:n jäsenten osalta kyse on erityisesti hypermarket-kaupasta. Hypermarketien käyttötavaran myynti tuntuu hyötyneen viime vuosina ruokakaupan erikoiskauppaa selvästi vahvemmasta myynnin kehityksestä.

Erikoiskaupan toimialojen kehitystä Suomessa ja Ruotsissa.
Kodin tuotteiden myyntiä koko markkinalla (Tilastokeskus) ja hypermarketeissa (PTY).

Kaupan alan kehitystä ennakoivat tunnusluvut myös osoittavat edelleen lupaavia merkkejä vähittäiskaupan kasvun osalta. Kuluttajien luottamus on edelleen vahvasti miinuksella, mutta kuukausi kerrallaan se hivuttautuu lähemmäs positiivisia lukuja. Moneen erikoiskaupan toimialaan vaikuttava asuntokauppa puolestaan on osoittanut elpymisen merkkejä jo reilun vuoden ajan. Jopa pitkään syväjäässä ollut uusien asuntojen kauppa alkaa elpymään.

Myös hintakehitys on Suomessa ollut hyvin maltillista. Matala inflaatio yhdessä laskevan korkotason kanssa tukevat kuluttajien luottamuksen elpymistä. Esimerkiksi ruoan hinnan kehityksen osalta muissa Pohjoismaissa inflaatioluvut ovat selvästi korkeampia kuin Suomessa.

Yritysten osalta viimeisten kahden viikon aikana iso joukko kiinnostavia yrityksiä on raportoinut tuloksiaan. Ohessa tiivistelmä kiinnostavimmista.

Suomi: erikoiskaupassa ilahduttavia merkkejä

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share

Copy link
Facebook
Email
Notes
More