Reiman matka kansainväliseksi digitaalisen kaupan bränditaloksi
Elina Björklundin johdolla tapahtunut muutos siirtyy seuraavaan vaiheeseen uuden toimitusjohtajan Heikki Lempisen johdolla. Reima on hieno malli niin digitaalisoitumiseen kuin kansainvälistymiseen.
Kotimainen lastenvaatteita valmistava Reima on kasvanut ja kansainvälistynyt viimeisen reilun vuosikymmenen aikana reippaasti. Viime vuosien turbulenssista huolimatta yhtiö on vuodesta 2015 tuplannut liikevaihtonsa (ja kolminkertaistanut vuodesta 2011).
Kasvussa merkittävässä roolissa ovat olleet niin kansainväliset markkinat kuin myös digitaaliset kanavat, erityisesti omat verkkokaupat.
Vuonna 2022 kansainväliset markkinat edustivat jo miltei 90 % Reiman liikevaihdosta, kun puolestaan omista kanavista tuli lähes 37% myynnistä. Digitaalisten kanavien (omien ja jälleenmyyjien) osuus myynnistä oli 60 %. Reima poistui Venäjän markkinoilta lopullisesti alkuvuodesta 2023, jonka jälkeen digitaalisen myynnin osuus on entisestään kasvanut ja vuonna 2024 oman kuluttajamyynnin osuuden ennustetaan kasvavan 50 %:iin.
Jututin muutosmatkasta niin yhtiön pitkäaikaista toimitusjohtajaa ja nykyistä hallituksen puheenjohtajaa Elina Björklundia kuin myös yhtiön tuoretta toimitusjohtajaa Heikki Lempistä
Reiman iso muutos viimeisen 12 vuoden aikana
Reiman muutos on tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana. Reiman uusi toimitusjohtaja Heikki Lempinen toteaa, että Elina Björklundin johdolla yhtiö modernisoitiin perinteisestä wholesale-yhtiöstä moderniksi bränditaloksi.
”Meidän yhtiöhän on kokenut tosi ison transformaation tässä viimeisen, sanotaan 12 vuoden aikana, kun Elina Björklund on ollut toimitusjohtajana.”