Kaupan tila

Kaupan tila

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Ruokakaupan vuosi 2024: yksipuolista kasvua S-ryhmän johdolla
Copy link
Facebook
Email
Notes
More

Ruokakaupan vuosi 2024: yksipuolista kasvua S-ryhmän johdolla

Kotimaisen ruokakaupan kilpailutilanne jatkoi kahden edellisen vuoden tapaan S-ryhmän komennossa. Viimeisen neljän vuoden aikana S-ryhmä on kääntänyt ruokakaupan kilpailutilanteen päälaelleen.

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
Mar 29, 2025
∙ Paid
6

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Ruokakaupan vuosi 2024: yksipuolista kasvua S-ryhmän johdolla
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Share

Tule Kaupan tila 2025 -seminaariin (10.4.2025) kuulemaan mihin kaupan ala on kehittymässä. Lavalle nousevat alan kiinnostavimmat puhujat.
Päivän ohjelma ja lipunmyynti löytyy täältä:

Kaupan tila 2025 seminaarissa 10.4.2025 erikoiskaupan kiinnostavimmat puhujat

Kaupan tila 2025 seminaarissa 10.4.2025 erikoiskaupan kiinnostavimmat puhujat

Arhi Kivilahti
·
December 16, 2024
Read full story

Kotimaisen ruokakaupan kilpailutilanne jatkoi kahden edellisen vuoden tapaan S-ryhmän vankassa komennossa. Viimeisen neljän vuoden aikana S-ryhmä on onnistunut kääntämään ruokakaupan kilpailutilanteen vahvasti päälaelleen.

Siinä missä vuosina 2019 ja 2020 K-ryhmä onnistui kasvattamaan markkinaosuuttaan S-ryhmää nopeammin, on S-ryhmä ottanut ”vahingon” takaisin korkojen kera. Vuosien 2020-2024 aikana S-ryhmän markkinaosuus on kasvanut jo ennestään vahvalta tasolta peräti 48,8 %:iin. Tällä kehityskululla S-ryhmä alkaa hätyytellä 50 % markkinaosuutta lähivuosina. Maailmassa ei liene ruotsalaisen ICA:n ohella toista kauppaketjua, joka olisi onnistunut 50 % markkinaosuuden rikkomisessa.

Tilaa Kaupan tila sähköpostiisi. Ilmaisessa versiossa viikottainen lyhyempi päivitys. Jos haluat tukea julkaisua ja lukea viikottaisia pidempiä analyysejä, tilaa maksullinen versio.

Vaikka prosentin kymmenysten muutokset ruokakaupan markkinaosuuksissa tuntuvat pieniltä, on kyse valtavista summista. Jos S-ryhmän markkinaosuus olisi vielä vuoden 2020 tasolla (46 %), olisi heidän myyntinsä yli 600 M€ pienempi. Tämä on pitkälle yli 100 M€ enemmän kuin Verkkokauppa.comin koko vuoden myynti. Pelkkää kasvua S-ryhmälle.

Samaan tapaan voi laskea, että K-ryhmältä on jäänyt myyntiä saamatta vuoden 2020 jälkeen reilut 700 M€.

Kolmas merkittävä asia ruokakaupan viime vuosissa on Lidlin maltillinen kasvu. Suomen Lidlin toimitusjohtaja Conor Boyle hyväksyykin tosiasiat ja toteaa, että ”luvut ovat selviä, viime vuoden alku oli meille vaikea.”

Lidl pääsi takaisin markkinaosuuden kasvu-uralle vaikeamman pandemiavuoden jälkeen. Kehitys kiteytyi vuoteen 2022, jolloin inflaation mukana yhtiön markkinaosuus nousi aivan 10 %:n tuntumaan (9,8 %). Sen jälkeen kahden viime vuoden aikana Lidlin markkinaosuudesta on sulanut -0,4 %-yksikköä. Siitä huolimatta, että hinnan merkitys on korostunut kuluttajien käyttäytymisessä. Tämän olisi pitänyt auttaa nimenomaan hintajohtajaksi profiloituneen Lidlin kasvua.

Mistä Lidlin maltillinen kasvu sekä S-ryhmä hurja meno ovat johtuneet ja mitä kaupparyhmittymät odottavat kuluvalta vuodelta? Näihin ja muihin kysymyksiin saimme vastauksia S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaholta, Keskon Päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akselilta ja Lidlin Suomen toimitusjohtaja Conor Boylelta.

S-ryhmän pitkäjänteinen työ tuottaa hedelmää

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share

Copy link
Facebook
Email
Notes
More