Kaupan tila

Kaupan tila

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Uusi tuloskausi käynnistyy hieman paremmissa merkeissä, taas
Copy link
Facebook
Email
Notes
More

Uusi tuloskausi käynnistyy hieman paremmissa merkeissä, taas

Kaupan alan kasvun elpymistä on odotettu pitkään. Kasvulle voi nähdä jo rohkaisevia merkkejä. Talouden muutosten heijastuminen kaupan kehitykseen usein kestää pidempään kuin olettaisi.

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
Oct 12, 2024
∙ Paid
2

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Uusi tuloskausi käynnistyy hieman paremmissa merkeissä, taas
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Share

Vuoden kolmas tuloskausi on alkamassa. Kolmas neljännes on kiinnostava tuloskausi, koska se antaa viitteitä minkälaisista asemista kaupan yritykset lähtevät kohti tuikitärkeää viimeistä, ”kultaista”, neljännestä.

Tähän asti viimeinen vuosi on ollut hankala kaupan alalla. Kuluttajan luottamus on ollut ennätysalhaalla ja se on heijastunut kaikkeen kulutukseen. Havaittavissa on kuitenkin ollut merkkejä paremmasta niin korkotason kuin myös inflaation hellittämisen osalta sekä kuluttajan luottamuksen elpymisessä.

Itse asiassa kuluttajien luottamus on parantunut tasaisesti vuoden 2023 huhtikuun jälkeen. Viimeisen 1,5 vuoden aikana kuluttajien luottamusindikaattorin arvo on parantunut vuoden takaisesti miltei joka kuukausi (vain kahden kuukauden ajan arvo on laskenut).

Nämä positiiviset merkit eivät kuitenkaan ole vielä heijastuneet parempana kaupan menestyksenä.

Tilaa Kaupan tila sähköpostiisi. Ilmaisessa versiossa viikottainen lyhyempi päivitys. Jos haluat tukea julkaisua ja lukea viikottaisia pidempiä analyysejä, tilaa maksullinen versio.

Kolmannen neljänneksen tuloskausi käynnistyy pikkuhiljaa ensi viikon aikana. Ensi viikolla tuloksestaan kertovat luksusjätti LVMH, kosmetiikan erikoisliike Lyko sekä englantilainen halpakaupan ketju B&M.

Isompia kierroksia tulosjulkistukset saavat lokakuun varrella, kun lukuisat suuryhtiöt raportoivat Q3-tuloksiaan. Tässä kirjoituksessa otetaan katsaus muutamiin mielenkiintoisiin odotuksiin yritysten osalta sekä katsotaan, minkälaisia ennakkotietoja eri markkinoiden luvut tarjoavat.

Elektroniikan ja muun erikoiskaupan vaikeuksiin ei helpotusta

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share

Copy link
Facebook
Email
Notes
More