Uusi tuloskausi käynnistyy hieman paremmissa merkeissä, taas
Kaupan alan kasvun elpymistä on odotettu pitkään. Kasvulle voi nähdä jo rohkaisevia merkkejä. Talouden muutosten heijastuminen kaupan kehitykseen usein kestää pidempään kuin olettaisi.
Vuoden kolmas tuloskausi on alkamassa. Kolmas neljännes on kiinnostava tuloskausi, koska se antaa viitteitä minkälaisista asemista kaupan yritykset lähtevät kohti tuikitärkeää viimeistä, ”kultaista”, neljännestä.
Tähän asti viimeinen vuosi on ollut hankala kaupan alalla. Kuluttajan luottamus on ollut ennätysalhaalla ja se on heijastunut kaikkeen kulutukseen. Havaittavissa on kuitenkin ollut merkkejä paremmasta niin korkotason kuin myös inflaation hellittämisen osalta sekä kuluttajan luottamuksen elpymisessä.
Itse asiassa kuluttajien luottamus on parantunut tasaisesti vuoden 2023 huhtikuun jälkeen. Viimeisen 1,5 vuoden aikana kuluttajien luottamusindikaattorin arvo on parantunut vuoden takaisesti miltei joka kuukausi (vain kahden kuukauden ajan arvo on laskenut).
Nämä positiiviset merkit eivät kuitenkaan ole vielä heijastuneet parempana kaupan menestyksenä.
Kolmannen neljänneksen tuloskausi käynnistyy pikkuhiljaa ensi viikon aikana. Ensi viikolla tuloksestaan kertovat luksusjätti LVMH, kosmetiikan erikoisliike Lyko sekä englantilainen halpakaupan ketju B&M.
Isompia kierroksia tulosjulkistukset saavat lokakuun varrella, kun lukuisat suuryhtiöt raportoivat Q3-tuloksiaan. Tässä kirjoituksessa otetaan katsaus muutamiin mielenkiintoisiin odotuksiin yritysten osalta sekä katsotaan, minkälaisia ennakkotietoja eri markkinoiden luvut tarjoavat.