Dollarstore - Tokmannin hiomaton timantti?
Tokmanni osti reilu vuosi sitten ruotsalaisen halpakaupan ketjun Dollarstoren. Yhtiöllä on omaleimainen tapa toimia. Dollarstoren toimitusjohtaja Anders Kind kertoo yhtiöstä ja sen tulevaisuudesta.
”Haluan myydä yritykseni, heti.” Peter Ahlberg kertoo hiljattain palkkaamalleen Anders Kindille.
Peter Ahlberg on Dollarstoren perustaja, joka on 25 vuoden aikana kasvattanut yhtiöstä ruotsalaisen halpakaupan haastajan. Dollarstoren myynti on kasvanut jo 4,5 miljardin kruunun (hieman alle 400 M€) tasolle. Kasvu on kuitenkin tapahtunut kauppias-henkisesti löytämällä aina uusia jännittäviä tuotteita myyntiin.
2010-luvun lopulla Ahlberg ymmärsi, että aika alkoi olla kypsä nostaa yritys uudelle tasolle. Tätä varten hän houkutteli yrityksen toimitusjohtajaksi Anders Kindin. Kindilla oli muutaman vuosikymmenen kokemus niin kansainvälisestä hankinnasta kuin suurempien yritysten toimintatavoista.
Kun Peter Ahlberg alkoi taivutella Kindia Dollarstoren johtoon, oli Kindilla käsitys, että hänen tehtävänään olisi laittaa yritys myyntikuntoon. Tämä hän oletti vievän noin viisi vuotta. Dollarstore oli erittäin kiinnostava yhtiö, mutta sen toimintatavat vaativat paljon työtä ennen kuin yhtiö olisi myyntikunnossa.
Nyt prosessi harppasi uuteen vaiheeseen kertarysäyksellä. Vuosien sijaan Kindin piti saada yritys kaupaksi kuukausissa. Tämä prosessi päättyi siihen, että heinäkuun seitsemäs vuonna 2023, Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen ja Dollarstoren Anders Kind ilmoittivat suomalaisen Tokmannin ostavan ruotsalaisen Dollarstoren.

Molemmat luonnehtivat yhtiöiden sopivan toisilleen erinomaisesti. Tokmannin näkökulmasta Dollarstoren toi kipeästi kaivattua kasvua ulkomailta. Onhan yhtiö kasvanut Suomessa jo niin suureksi, ettei merkittävää kasvupotentiaalia ole näköpiirissä ilman uusia tuotealueita.
Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen totesi kaupan yhteydessä. ”Yhdistämällä vahvuutemme ja osaamisemme voimme palvella asiakkaitamme entistä paremmin tarjoamalla heille halvan hintatason ja mielenkiintoisen tuotevalikoiman. Dollarstore ja sen työntekijät tulevat olemaan todella tärkeä osa uutta Tokmanni-konsernia, ja olen vakuuttunut, että yhdessä menestymme jopa paremmin kuin ennen.”
Dollarstorelle puolestaan Tokmanni voi tarjota suuren organisaation prosesseja ja hankintakanavia. Jotain mitä Anders Kind oli alunperin suunnitellut rakentavansa ennen yrityksen myyntiä. Nyt ne tulisivat kaupan mukana.
Mikä tekee Dollarstoresta kiinnostavan Tokmannin näkökulmasta? Entä kuka on Dollarstoren kasvua rakentava Anders Kind?