Kaupan tila

Kaupan tila

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Johan Sjödin on ollut mukana Jyskin hienolla matkalla jo 26 vuotta

Johan Sjödin on ollut mukana Jyskin hienolla matkalla jo 26 vuotta

Jyskin aloitti kansainvälisen kaupan vyöryn Suomeen. Se on kuitenkin jäänyt tuntemattomimmaksi suurista Suomeen tulleista ketjuista. Jyskin vaikutus markkinassa on kuitenkin ollut merkittävä.

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
Feb 15, 2025
∙ Paid
2

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Johan Sjödin on ollut mukana Jyskin hienolla matkalla jo 26 vuotta
Share

Tule Kaupan tila 2025 -seminaariin (10.4.2025) kuulemaan mihin kaupan ala on kehittymässä. Lavalle nousevat alan kiinnostavimmat puhujat.
Päivän ohjelma ja lipunmyynti löytyy täältä:

Kaupan tila 2025 seminaarissa 10.4.2025 erikoiskaupan kiinnostavimmat puhujat

Kaupan tila 2025 seminaarissa 10.4.2025 erikoiskaupan kiinnostavimmat puhujat

Arhi Kivilahti
·
December 16, 2024
Read full story
Kuvan lähde: Jysk

Huhtikuisena aamuna keväällä 1995 Turussa alkoi uusi aikakausi kotimaisessa kaupassa. Hetki oli merkittävä kahdellakin tapaa. Kyseessä oli tanskalaisen huonekaluketju Jyskin ensimmäinen myymälä Suomessa.

Toisaalta, Jysk myös aloitti kansainvälisen kaupan todellisen vyöryn Suomeen. Jo 80-luvulla muutama ruotsalainen ja tanskalainen ketju oli rantautunut Suomeen. 90-luvun lama kuitenkin toi tauon kansainvälisten ketjujen aikeisiin tulla Suomeen.

Laman jälkeen ensimmäisenä tuli Jysk. Seuraavien neljän vuoden aikana Suomeen rantautuivat IKEA, H&M ja Gigantti. Jokainen näistä neljästä nousi nopeasti omien tuoteryhmiensä suurimpien ketjujen joukkoon. Tällä tuli olemaan hyvin merkittävä vaikutus kaupan kilpailutilanteeseen.

Tilaa Kaupan tila sähköpostiisi. Ilmaisessa versiossa viikottainen lyhyempi päivitys. Jos haluat tukea julkaisua ja lukea viikottaisia pidempiä analyysejä, tilaa maksullinen versio.

Voit lukea lisää kansainvälisten ketjujen vaikutuksesta kotimaiseen kauppaan täältä:

Kotimaisen erikoiskaupan murskaava 2000-luku kansainvälistymisen ristiaallokossa

Kotimaisen erikoiskaupan murskaava 2000-luku kansainvälistymisen ristiaallokossa

Arhi Kivilahti
·
November 9, 2024
Read full story

Neljästä 90-luvulla Suomeen rantautuneesta ketjusta Jysk on heikommin tunnettu. Yhtiö on kuitenkin noussut yhdeksi suurista kaupan ketjuista Suomessa. 30 vuoden aikana Jysk on kasvanut tasaisesti. Viime vuonna Jysk oli luultavasti jo Suomen 20 suurimman kaupan yhtiön joukossa.

Omassa tuoteryhmässään, kodin tuotteissa, yhtiö on noussut jo Suomen toiseksi suurimmaksi erikoiskaupan ketjuksi. Heti jättimäisen ja erittäin hyvin tunnetun IKEAn jälkeen.

Jyskin tuntemattomuus lienee peruja yhtiön tavasta kertoa itsestään, tai tarkemmin sanottuna tavasta olla kertomatta. Yhtiö on ollut varsin hiljaa itsestään. ”Se on meidän oma vikamme. Perinteisesti viime vuosiin asti meillä ei ole juuri laitettu panoksia ulkoiseen kommunikaation. Korkeintaan ollaan pyritty reaktiivisesti korjaamaan asioita. Tähän pyritään tuomaan muutosta.” Jyskin Suomen maajohtaja Johan Sjödin toteaa.

Jyskin Suomen ja Ruotsin maajohtaja John Sjödin. Kuvan lähde: Jysk

Sjödinin mukaan tilanne on varsin samanlainen hänen kotimaassaan Ruotsissa, IKEAn kotimarkkinassa. Sjödin on vetänyt Suomen Jyskiä maaliskuusta 2022. Samalla hän johtaa Ruotsin Jyskiä, jota hän on johtanut jo miltei 20 vuotta. Yhteensä Johan Sjödin on viettänyt tanskalaisen työantajansa palveluksessa yli 26 vuotta.

Johanin ja Jyskin yhteinen muutosmatka

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share