Kolmen pohjoismaisen verkkokaupan erilainen vuosi 2024
Verkkokaupan kolme suurta Pohjoismaista yhtiötä sekä niitä haastavat muut verkkokaupat herättävät uskoa myös Pohjoismaisen verkkokaupan markkinan vahvaan kehitykseen jatkossakin.
Verkkokaupan viime vuodet ovat olleet suurten heilahtelujen aikaa. Siinä missä pandemia-aikana myynnin kasvulle ei tuntunut olevan rajaa, hurjan inflaation aika sekä kovat vastaluvut painoivat monet verkkokaupat sekä markkinat laskuun.
Viimeisen reilun vuoden aikana verkkokaupan kasvu on elpynyt monilla läntisillä markkinoilla. Yhdysvalloissa verkkokauppa on kasvanut yhtäjaksoisesti myrskyisien vuosien aikana. Englannissa sekä Suomessa ja Ruotsissa verkkokaupan markkinat kokivat kovempia aikoja. Jokaisella markkinalla myynnin lasku sekä siitä toipuminen ovat tapahtuneet hieman eri tahdissa.
Ohessa katsaus siitä miten verkkokauppojen markkinat ovat kehittyneet eri maissa. On kuitenkin hyvä tunnistaa, että kaikkien maiden osalta luvut eivät sisällä kaikkia verkkokauppoja. Suomen ja luultavasti Ruotsin luvut kuvastavat päätoimialaltaan verkkokaupaksi luokiteltujen yritysten kasvua.
Verkkokaupan kehityksestä Pohjoismaissa sai hyvää kuvaa kolmen suuren Pohjoismaisen verkkokaupan osavuosikatsaukset tällä viikolla. Boozt ja Apotea ovat Ruotsin suurimmat verkkokaupat, kun puolestaan Verkkokauppa.com lienee Suomen suurin. Verkkokauppa.com lienee myös Pohjoismaiden viiden suurimman verkkokaupan joukossa.