Pitäisikö Kesko pilkkoa ruokakauppaan ja rautakauppaan?
Vanha kysymys nousi viikolla esille uudestaan. Vaikka aihe ei ole todennäköinen, on se kiinnostava spekulaation kohde. Kesko on tänä päivänä aiempaa selvemmin jakautunut kahteen osaan.
Tule Kaupan tila 2025 -seminaariin (10.4.2025) kuulemaan mihin kaupan ala on kehittymässä. Lavalle nousevat alan kiinnostavimmat puhujat.
Päivän ohjelma ja lipunmyynti löytyy täältä:
Sijoittaja Karo Hämäläinen nosti esiin kiinnostavan kysymyksen Kauppalehden kolumnissaan. Hän pohti pitäisikö Kesko pilkkoa kahteen erilliseen yhtiöön? Kaupan alan näkökulmasta kysymys ei ole uusi, mutta se on kiinnostava.
Siinä missä aikaisempina vuosikymmeninä Kesko on ollut hyvin monialainen yhtiö, virtaviivaistui K-ryhmä selvästi pääjohtaja Helanderin aikakaudella. Virtaviivaisuus on johtanut siihen, että Kesko on jakautunut entistä selkeämmin kahtia ruokakaupan ja rautakaupan välille.
Toki yhtiössä on merkittävä autojen myynnin liiketoiminta, K-Auto. Keskon kokonaisuudessa se on kuitenkin selkeästi pienempi osa.
Virtaviivaistumisen seurauksena erityisesti rautakaupan koko on kasvanut selvästi. Siinä missä ruokakaupan liikevaihto on kasvanut 10 vuodessa viidenneksellä, on “rautakauppa” kasvanut yli 100 %.