Q2/2024 tulokset osa 2 ja eri alojen yllättäjät
Tällä kertaa kokeillaan hieman erilaista tapaa raportoida kaupan yritysten tuoreimmista tuloksista. Nyt nostetaan esiin tuloskauden kiinnostavia yllätyksiä.
Tule Kaupan tila 2024 - ruokakauppa (31.10.2024) kuulemaan mihin ruokakauppa on kehittymässä. Lavalle nousevat alan kiinnostavimmat puhujat.
Täältä löydät päivän ohjelman ja pääset ostamaan lippuja:
Toisen neljänneksen tuloksia käsiteltiin reilu kuukausi sitten kaksiosaisessa juttusarjassa. Tuolloin tuloksistaan olivat raportoineet lähinnä osa eurooppalaisista kaupan yhtiöistä.
Jo tuolloin oli selvää, että kaupan markkinatilanne on säilynyt vaikeana. Sittemmin kuva on selkeytynyt. Ruokakaupassa tilanne näyttää paremmalta myyntimäärien kasvaessa.
Erikoiskauppa puolestaan on jakautunut varsin selkeästi kasvajiin ja niihin, joilla on hyvin vaikeaa. Valitettavasti kasvajien joukko on käymässä yhä pienemmäksi, kun aiemmin hyvin pärjänneitä yhtiötä on valunut kohti nollaa tai sen alle.
Hahmotin vuoden toisen neljännesten tulosten pohjalta nousevat viisi keskeistä teemaa kaupan tilanteesta.
Mikäli haluat kattavamman raportin kaupan kehityksestä alkuvuoden aikana, lähetä sähköpostia arhi@adainsights.fi. Räätälöidään teidän tarpeisiin sopiva kokonaisuus alan tuloksista.
Q2/2024, viisi keskeistä teemaa
1. Kuluttaja on edelleen varovainen ja välttää isoja ostoksia
Oli sitten kyse asunnosta, sohvasta tai televisiosta, suomalainen asiakas tuntuu edelleen varovan ostamasta isompia ostoksia. Kuluttajien luottamus jatkaa, hienoisesta elpymisestä huolimatta harvinaisen syvällä miinuksella.
Taloudessa on merkkejä paremmasta korkotason hitaan laskun ja hintojen nousu hidastumisen ja paikoin laskun myötä. Yleinen kuluttajahintaindeksi on edelleen kasvussa, mutta elintarvikkeissa inflaatio on jo kääntynyt negatiiviseksi.