Kaupan tila

Kaupan tila

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Q2/2024 tulokset osa 2 ja eri alojen yllättäjät
Copy link
Facebook
Email
Notes
More

Q2/2024 tulokset osa 2 ja eri alojen yllättäjät

Tällä kertaa kokeillaan hieman erilaista tapaa raportoida kaupan yritysten tuoreimmista tuloksista. Nyt nostetaan esiin tuloskauden kiinnostavia yllätyksiä.

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
Sep 21, 2024
∙ Paid
1

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Q2/2024 tulokset osa 2 ja eri alojen yllättäjät
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Share

Tule Kaupan tila 2024 - ruokakauppa (31.10.2024) kuulemaan mihin ruokakauppa on kehittymässä. Lavalle nousevat alan kiinnostavimmat puhujat.
Täältä löydät päivän ohjelman ja pääset ostamaan lippuja:

Kaupan tila 2024 syksy: ruokakauppa

Kaupan tila 2024 syksy: ruokakauppa

Arhi Kivilahti
·
June 18, 2024
Read full story

Toisen neljänneksen tuloksia käsiteltiin reilu kuukausi sitten kaksiosaisessa juttusarjassa. Tuolloin tuloksistaan olivat raportoineet lähinnä osa eurooppalaisista kaupan yhtiöistä.

Kaupan tulokset Q2/2024: osa 1 - ruokakauppa

Kaupan tulokset Q2/2024: osa 1 - ruokakauppa

Arhi Kivilahti
·
August 10, 2024
Read full story
Kaupan tulokset Q2/2024: osa 1 - erikoiskauppa

Kaupan tulokset Q2/2024: osa 1 - erikoiskauppa

Arhi Kivilahti
·
August 11, 2024
Read full story

Jo tuolloin oli selvää, että kaupan markkinatilanne on säilynyt vaikeana. Sittemmin kuva on selkeytynyt. Ruokakaupassa tilanne näyttää paremmalta myyntimäärien kasvaessa.

Erikoiskauppa puolestaan on jakautunut varsin selkeästi kasvajiin ja niihin, joilla on hyvin vaikeaa. Valitettavasti kasvajien joukko on käymässä yhä pienemmäksi, kun aiemmin hyvin pärjänneitä yhtiötä on valunut kohti nollaa tai sen alle.

Tilaa Kaupan tila sähköpostiisi. Ilmaisessa versiossa viikottainen lyhyempi päivitys. Jos haluat tukea julkaisua ja lukea viikottaisia pidempiä analyysejä, tilaa maksullinen versio.

Hahmotin vuoden toisen neljännesten tulosten pohjalta nousevat viisi keskeistä teemaa kaupan tilanteesta.

Mikäli haluat kattavamman raportin kaupan kehityksestä alkuvuoden aikana, lähetä sähköpostia arhi@adainsights.fi. Räätälöidään teidän tarpeisiin sopiva kokonaisuus alan tuloksista.

Q2/2024, viisi keskeistä teemaa

1. Kuluttaja on edelleen varovainen ja välttää isoja ostoksia

Oli sitten kyse asunnosta, sohvasta tai televisiosta, suomalainen asiakas tuntuu edelleen varovan ostamasta isompia ostoksia. Kuluttajien luottamus jatkaa, hienoisesta elpymisestä huolimatta harvinaisen syvällä miinuksella.

Taloudessa on merkkejä paremmasta korkotason hitaan laskun ja hintojen nousu hidastumisen ja paikoin laskun myötä. Yleinen kuluttajahintaindeksi on edelleen kasvussa, mutta elintarvikkeissa inflaatio on jo kääntynyt negatiiviseksi.

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share

Copy link
Facebook
Email
Notes
More