Varuste.net - kun teot puhuvat puolestaan
Suomessa on verraten vähän useamman kymmenen miljoonan euron verkkokauppoja. Vielä vähemmän verkkokauppoja, jotka ovat kasvaneet yhtäjaksoisesti ja kannattavasti viimeiset 20 vuotta.
Kotimaisessa verkkokaupassa on lukuisia kiinnostavia ja kasvavia yrityksiä. Meiltä kuitenkin puuttuu isommat kasvutarinat, joita Ruotsissa on useita. Yksi yritys, joka on kovaa vauhtia matkalla kansainväliseksi verkkokaupan menestystarinaksi kotimaisen verkkokaupan kentässä on helsinkiläinen Varuste.net.
Varuste.net ja sen perustajat eivät ole koskaan olleet innokkaita tekemään numeroa itsestään. Viiden kaveruksen leirinuotiolla ideoima yritys ei ole antanut montaa haastattelua mediassa, eikä yhtiö etenkään ole hakenut aggressiivista kasvua pääomasijoittajien turvin.
Vuosia Varuste.net oli kaupan alan ”parhaiten pidetty salaisuus”. Yritys, jonka moni tunsi lähinnä tehokkaasta verkkokaupastaan.
Yhtiö on kuitenkin kasvanut niin reippaasti, että se kiinnittää huomiota laajemmalti. Etenkin, kun kasvua on kyetty luomaan myös poikkeuksellisen vaikeina aikoina, jolloin miltei kaikkien muiden myynti on sukeltanut.
Viime vuonna Varuste.netin myynti kasvoi reippaasti, +13 %. Vielä vakuuttavammaksi kasvun tekee, että kasvua ei ole haettu kannattavuuden kustannuksella. Itse asiassa yhtiön liikevoitto kasvoi peräti +45 % nousten 5,2 %:iin liikevaihdosta. Vahva suoritus vaikeina aikoina. Toisaalta, Varuste.net ei ole raportoinut negatiivista liiketulosta kertaakaan olemassa olonsa aikana, vuodesta 2004.
Jotain ulkoilu- ja urheilukaupan tilanteesta kertoo, että molempien alan jättien XXL:n ja Intersportin myynnit ovat sukeltaneet jo yli neljän vuoden ajan (2021-2024). Interposrtilla myynti on tänä aikana tippunut yli viidenneksellä, XXL:llä peräti yli kolmanneksellä.
Samaan aikaan Varuste.netin myynti on kasvanut miltei puolella. Miten tämä on mahdollista, kun markkina sukeltaa?
Kävin tapaamassa Varuste.netin toimitusjohtajaa Jouni Ojaniemeä, Minna Lainetta (Head of Marketing) sekä yhtiön business controlleriä Heikki Vänniä. He kertoivat mistä yhtiön viime vuoden kasvu on peräisin ja mitä on tehty toisin kuin aiempina vuosina.
Varuste.net on erinomainen oppi siitä miten kansainvälistyvän verkkokaupan voimin on mahdollista kasvaa, vaikka yhdellä markkinalla muilla olisikin vaikeaa.