Arttu Laineen kansainvälinen polku harjoittelijasta kenttäjohtajaksi
S-ryhmä koskettaa tavalla tai toisella miltei kaikkia suomalaisia. Kenttäjohtaja Arttu Laine avaa mistä S-ryhmässä on kyse ja miten viime vuosien suurten muutokset syntyivät.
Alkuun on hyvä tehdä pieni tunnustus. Olen pitkään tulkinnut S-ryhmän asiakasomistajilleen jakamaa bonusta osinkoon verrattavaksi eräksi. Onhan kyseessä ”ylimääräinen” erä, joka maksetaan omistajille. Lisäksi selkeänä markkinajohtajana S-ryhmä teki hämmentävän pientä tulosta kotimaisessa mittakaavassa.
Kansainvälisellä tasolla S-ryhmän viime vuoden liiketulosprosentti 3,1% on kohtalaista tasoa. Muun muassa Espanjan selkeä markkinajohtaja Mercadona teki liiketulos 2,8% viime vuonna. Mercadona on S-ryhmän tapaan yksi harvoista suurista ketjuista, joka on kyennyt kilpailemaan Lidlin ja Aldin kanssa hinnalla.
S-ryhmän kakkosmies, kenttäjohtaja Arttu Laine, on pyrkinyt korjaamaan virheellistä käsitystäni bonuksen luonteesta. Tämän viestittelyn pohjalta sovimme, että käymme läpi niin S-ryhmän rakennetta, halpuuttamisen tarinaa kuin myös kanta-asiakkaille maksettavaa bonusta.
Keskustelu avasi omaa käsitystäni siitä mikä bonuksen rooli on S-ryhmässä. Lisäksi keskustelusta piirtyi oli kiinnostava kuvaus yhden kotimaisen kaupan näkyvimmän kampanjan, halpuuttamisen, taustoista. Kävimme myös läpi Artun varsin kansainvälisen matkan nykyiseen tehtäväänsä sekä sitä miten hän näkee ruokakaupan markkinan kehittyvän tästä eteenpäin.