Kotimainen kauppa kaksijakoisissa tunnelmissa kohti joulusesonkia
Kultainen neljännes tulee monelle kaupan alan yritykselle tiukkaan paikkaan, kun myynti on laskenut ehkä jopa pitkään. Kääntyykö myynti kasvuun jouluna?
Viime viikkoina keskeiset kotimaiset kaupan alan yritykset ovat raportoineet Q3/2023 myyntejään. Tokmannin raportoitua eilen tuloksensa, vain Puuilo on enää jäljellä. On hyvin todennäköistä, että Puuilo jatkaa samalla vahvan kasvun linjalla, jolla se on viime vuodet ratsastanut.
Nyt onkin hyvä hetki katsoa minkälaisessa asennossa kotimainen kauppa lähestyy vuoden tärkeintä sesonkia, joulua.
Yleisellä tasolla on helppo todeta, että erikoiskaupan tilanne on vaikea. Monilla erikoiskaupan ketjuilla myynti on laskenut jo pidemmän aikaa, ja joillakin myös hyvin voimakkaasti. Koko vähittäiskaupan myynninkehitys jäi vuoden kolmannella neljänneksellä hivenen plussalle (+0,7%). Tämä oli pitkälti päivittäistavarakaupan sekä PTY:n alaisten tavaratalojen (hypermarketit ja osa halpakauppaa) vetämänä.
Erikoiskaupan myynti puolestaan kärsi vaikeasta markkinatilanteesta: laskua yhteensä -3,4%.
Ruokakaupan puolella inflaatio ajaa vielä toistaiseksi kasvua. Voimistunut inflaatio käänsi viime vuonna ruokakaupan kilpailutilanteen voimakkaasti S-ryhmän (sekä osin Lidlin) eduksi. Ruotsin ruokakaupassa lokakuussa myynti kasvoi jo hintoja nopeammin, eli markkina aidosti kasvoi. Tämä tapahtunee meillä ennen pitkää. Minkälaisia kilpailullisia vaikutuksia tällä on?