Kaupan tila

Kaupan tila

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Rautakauppa - Keskon kansainvälinen menestystarina
Copy link
Facebook
Email
Notes
More

Rautakauppa - Keskon kansainvälinen menestystarina

Keskon uusi pääjohtaja Jorma Rauhala istui alas kertomaan miten rakentamisen ja talotekniikan mittava kansainvälistyminen on rakennettu ja mitä matkan varrella on opittu.

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
Jun 15, 2024
∙ Paid
4

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Rautakauppa - Keskon kansainvälinen menestystarina
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Share

Kaikki tuntevat Keskon. Miltei kaikille Kesko on yhtä kuin k-kauppias ja ruokakauppa. Monet muistavat vielä K-kaupan Väiskinkin. Kuluttajakaupan mielikuvasta huolimatta Kesko on vuosien mittaan kasvanut nimenomaan yritysmyynnin puolella. Tänä päivänä jo 40 % kaikesta Keskon liikevaihdosta tulee yritysmyynnistä.

Yksi merkittävä B2B liiketoiminta on ruokakaupan saralla toimiva ravintolatukku Kespro. Valtaosa Keskon yritysliiketoiminnasta tulee kuitenkin ”rautakaupan” puolelta.

Siinä missä valtaosa tuntee K-Raudan kuluttajia palvelevana rautakaupan jättinä, K-Rauta on ollut Lasse Mitrosen mukaan yritysmyynnissä mukana niin kauan kuin hän itse muistaa. Mitronen aloitti Keskolla jo 80-luvulla. Historia yritysmyynnissä siis on pitkä.

Tilaa Kaupan tila sähköpostiisi. Ilmaisessa versiossa viikottainen lyhyempi päivitys. Jos haluat tukea julkaisua ja lukea viikottaisia pidempiä analyysejä, tilaa maksullinen versio.

Keskon rakentamisen ja talotekniikan kauppa on myös kansainvälistynyt voimakkaasti, erityisesti viimeisen 10 vuoden aikana. Siinä missä suuri osa kotimaisista kaupan suuryhtiöistä on keskittynyt pääsääntöisesti kotimarkkinalle, on Kesko vienyt rakentamisen ja talotekniikan kauppaa ulkomaille. Se ei tosin ole tapahtunut perinteisesti saman konseptin monistamisen kautta.

Tapasin Keskon pääjohtajan Jorma Rauhalan. Hän kertoi niin Keskon kansainvälistymiseen valitsemasta strategiasta, kansainvälistymisen keskeisistä opeista kuten myös siitä minkälainen kasvunäkymä rakentamisen ja talotekniikan alalla Keskolla on.

Aloittaessaan pääjohtajana Rauhala totesi, että rakentamisen ja talotekniikan segmentti voi ennen pitkää kasvaa ruokakauppaa suuremmaksi. Lausunto, joka saattoi herättää huomiota monissa Keskon ruokakauppana tuntevissa. Kysyttäessä asiasta Rauhala itse käy rauhallisesti läpi perustelut sille miten tasaisen ruokakaupan kasvukäyrä ei luultavasti ole yhtä jyrkkä kuin rakentamisen ja talotekniikan segmentillä. Kyse ei ole tavoitteesta, enemmänkin kehityskulun toteamisesta.

”Ei se mikään itsearvo tai tavoite ole. Se on ihan logiikkaa.”

Syklisyys kuuluu nyt vaikeuksissa olevan rautakaupan markkinan luonteeseen

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share

Copy link
Facebook
Email
Notes
More