Normalin epänormaali konsepti ja kasvuvauhti
Normal on ehkä kiinnostavin viime vuosien tulokas kaupan alalla. Tanskalainen ketju on kasvanut hengästyttävää vauhtia ja kannattavasti niin Suomessa kuin maailmallakin.
Tule Kaupan tila 2024:ään kuulemaan mihin kaupan ala on kehittymässä. Lavalle nousevat maan kiinnostavimmat puhujat. Varaa liput ja tule paikalle.
Kiinnostavinta Normalissa on se, että yhtiön hurja kasvu on tehty olemalla varsin erilainen kuin muut. Vaikka jo Michael Porterin ajoista johtamisessa on puhuttu erottautumisesta, on kaupan alalla varsin yrityksiä, jotka tekevät asioita aidosti hyvin eri tavalla. Normal on tässä harvalukuisessa joukossa.
Mikä Normalista tekee erilaisen?
Vaikka pintapuolisesti Normal vaikuttaa nuorille naisille suunnatulta kosmetiikkaketjulta, on yhtiö paljon muutakin. Kosmetiikkaakin Normal myy hieman eri kulmalla.
Kosmetiikkaketjujen näkökulmasta Normal on eräänlainen discounter, joka myy pienempää valikoimaa tehokkaammin ja sitä kautta halvemmalla. Hieman kuin Lidl ruokakaupassa.
Normalin valikoiman rakenne ei myöskään ole samanlainen kuin perinteisen kosmetiikkaketjun valikoima. Normal myy paljon tuotteita, jotka eivät sovi oikein mihinkään kategoriaan. Lisäksi voimakkaasti vaihtuvalla valikoimalla sekä makeisten ja muiden päivittäistavarakaupan tuotteiden avulla yhtiö luo asiakkaille tarpeen tulla kauppaan entistä useammin.
Pääsin haastattelemaan Normalin Suomen maajohtajaa Johanna Vallia siitä mikä tekee Normalista erilaisen. Näitä asioita oli enemmän kuin alunperin saattoi olettaa. Lisäksi keskustelimme siitä miten yhtiön hurja kasvutahti on saatu aikaan ja ylläpidetty.
Suomen startti kolme vuotta sitten
Suomessa Normal aloitti vasta kolme vuotta sitten. Lauantaina 27.2.2021 Normal avasi Suomen ensimmäisen myymälänsä kauppakeskus Sellossa Espoossa. Sen jälkeen myymälöitä on tullut kolmen vuoden aikana 73 kappaletta. Ja yhtiön mukaan lisää on tulossa.
Vaikka Normal avasi keskellä Koronakurimusta, sai yhtiö lentävän lähdön Suomessa. Asiakkaat ottivat yhtiön hyvin vastaan ja suomalaisille tuli nopeasti tutuksi Normalin avauksiin liittyvät pitkät jonot.
Johanna Valli toteaakin, että vahva startti loi uskoa myös Tanskan päähän siitä, että Normalin konsepti toimii Suomessa(kin). Ihmiset löysivät Normalin ilman merkittäviä mainospanostuksia.